reguli pentru un somn mai bun
16 Reguli pentru un somn mai bun
10 decembrie 2017
tulburarile de voce
Tulburarile de voce
11 decembrie 2017

Dezvolta abilitatile lingvistice ale copilului tau: ascultare, vorbire, citire si scriere

Abilitati lingvistice ale copilului

Dezvolta abilitati lingvistice ale copilului tau: ascultare, vorbire, citire si scriere

Abilitati lingvistice ale copilului

 

Perioada Gradinita – Clasa a II-a

Copii au ritmuri de invatare diferite.  Urmatoarele liste arata ce pot face majoritatea copiilor pana la terminarea gradinitei cu privirea la urmatoarele domenii:

Ascultare

Vorbire

Citire

Scriere

 

Abilitati lingvistice ale copilului – pentru GRADINITA:

Ascultare

  • Sa urmeze instructiuni verbale cu 1-2 indicatii (ex. Alege o jucarie si vino sa stai pe canapea).
  • Sa asculte si sa inteleaga povestile pentru varsta lor, spuse de parinti
  • Sa urmareasca conversatii simple
  • Sa inteleaga ce se preada la gradinita

Vorbire

  • Sa raspunda intrebarilor simple cu DA sau NU (Ai mancat astazi?)
  • Sa raspunda intrebarilor cu raspuns complex (Ce ai facut astazi la gradinita?)
  • Sa repovesteasca fabule, parti din povesti sau evenimente.

Vorbire – avansat

  • Sa vorbeasca despre lucruri care s-au petrecut in timpul zilei
  • Sa puna si sa raspunda la intrebari, sa ceara informati si sa faca comentarii
  • Sa vorbeasca cu cand ii vine randul si sa mentina subiectul discutiei
  • Sa fie atent la ce vorbesc ceilalti
  • Sa inceapa conversatii

Citire

  • Sa scrie ca cititul unei carti este de la inceput pana la sfarsit, de sus pana jos si de la stanga la dreapta
  • Sa stie ca cuvintele rostite sunt alcatuite din sunete/silabe
  • Sa stie sa gaseasca cuvinte care rimeaza
  • Sa stie ca unele cuvinte au aceleasi sunete in ele (apa, capra, iapa)

Citire – avansat

  • Sa deosebeasca literele mari sau mici, de mana sau de tipar
  • Sa stie ca literele inseamna transcrierea sunetelor
  • Sa deosebeasca unele cuvinte viual ( mama, mar, casa)
  • Sa povesteasca pozele din povesti din memorie
  • Sa spuna povestea uitandu-se la pozele din carte

Scriere

  • Sa-si scrie numele complet
  • Sa deseneze o poza care spune o poveste; sa puna nume si sa scrie cuvinte despre povestea respectiva
  • Sa scrie litere mari si mici din alfabet

 

 

Abilitati lingvistice ale copilului – pentru CLASA I-a

Ascultare:

  • Isi aduce aminte lucrurile invatate in clasa
  • Intelege lucrurile invatate in clasa
  • Urmeaza 2-3 instructiuni (gaseste o foaie, ia un creion si scrie-ti numele pe ea)

Vorbire:

  • Sa raspunda la intrebari mai dificile cu Da/Nu ( Fetita si-a luat jucariile cu ea cand a intrat in casa?)
  • Pronunta toate cuvintele corect
  • Spune si repeta povestea in ordinea corecta
  • Foloseste propozitii complete cand vorveste despre ideile sale
  • Foloseste marea parte a cuvintelor si a gramaticii corect

Vorbire – avansat

  • Pune si raspunde la intrebari gen unde?, ce?, cum?, cand? Si de ce?
  • Discuta in conversatii cand ii vine randul pastrand subiectul conversatiei
  • Ofera indicatii

Citire:

  • Compune cuvinte care rimeaza
  • Gaseste toate literele din cuvinte mici
  • Silabiseste
  • Identifica cuvintele vorbite cu cele scrise

Citire avasat:

  • Identifica litere, cuvinte si propozitii
  • Pronunt cuvintele cand citeste
  • Recunoaste aproximativ 100 de cuvinte comune
  • Citeste cu usurinta povesti pentru clasa a-I-a
  • Intelege ceea ce citeste

Scriere:

  • Scrie clar
  • Silabiseste cuvintele comune corect
  • Incepe fiecare propozitie cu litera mare
  • Incheie propozitiile cu punct, samnul exclamarii sau semnul mirarii
  • Scrie povestioare scurte sau enunturi in jurnal

 

 

 Abilitati lingvistice ale copilului – pentru CLASA a-II-a

Ascultare:

  • Urmeaza 3-4 indicatii verbale in ordine (stai in banca ta, ridica mana daca ai vreo intrebare si asteapta sa-ti dea voie profesoara)
  • Intelege cuvinte referitoare la locatie si timp gen: deasupra, in spatele, langa, inainte, dupa, azi, ieri
  • Raspunde la intrebari referitoare la o poveste
  • Intelege ce se preda in clasa

Vorbire:

  • Raspunde la intrebari mai complexe cu da/nu (Copilul din poveste spunea adevarul cand a zis ca a mancat la pranz?)
  • Explica cuvinte si idei
  • Intreaba si raspunde la intrebarile cine, ce, cand, unde si de ce
  • Foloseste propozitii mai complexe cand vorbeste
  • Ofera indicatii in 3-4 pasi
  • Foloseste vorbitul pentru a informa, convinge si distra
  • Vorbeste la subiect, vorbeste cand ii vine randul si foloseste contactul vizual pentru a urmarii conversatia
  • Incepe si incheie conversatiile cum se cuvine
  • Vorbeste din numeroase motive: sa comenteze, sa convinga sau sa distreze pe cineva

Citire:

  • Stie toate literele si sunetele
  • Stie sa pronunte corect cuvintele scrise
  • Recunoaste vizual multe cuvinte
  • Deosebeste cuvinte care se silabisesc asemantor
  • Reciteste si se auto corecteaza cand este cazul

Citire avansat:

  • Foloseste argumente pentru a raspunde la intrebari
  • Foloseste indicii pentru a-si da seama ce inseamna unele cuvinte, poze sau fapte
  • Explica partile principale ale povestii , gen ideea povestii, personajele si actiunea
  • Prevede ce se va intapla in poveste
  • Citeste si si spune din nou povestea in ordinea corecta
  • Citste povesti de clasa a doua, poezii si cantece, atat in gand cat si cu voce tare
  • Gaseste cititl distractiv.

Scriere:

  • Scrie frumos
  • Foloseste multe tipuri de propozitii in jurnal, versuri sau povestioare
  • Foloseste literele mari si semnele principale de punctuatie corect
  • Scrie povesti care au un inceput, mijloc si incheiere
  • Desparte in silabe corect cuvintele comune

 

 

Cum sa dezvolti abilitati lingvistice ale copilului:

  • Vorbeste des cu copilul tau
  • Citeste-i o varietate mare de carti
  • Vorbiti impreuna despre povestile citite
  • Vorbiti despre cum se aseamana sau se diferentiaza lucrurile din povesti diferite
  • Ajuta-ti copilul sa identifice tipologii de sunete in cuvinte – exercitiile cu rime sunt ideale pt asa ceva
  • Cere-I copilului zilnic sa-ti povesteasca 1-2 lucruri care s-au intamplat pe parcursul zilei
  • Vorbiti despre cuvintele noi pe care le auziti
  • Oferiti des copilului creioane si hartie pentru a practica scrisul
  • Faceti multe activitati impreuna, gen aranjatul rufelor, facut ordine in jucarii, mici reparatii. Pe masura ce colaborati vorbiti despre ceea ce faceti. Oferitii copilului indicatii de urmat.

 

 

Daca ai unele ingrijorari referitoare la pronuntia sau aptitudinile de limbaj ale copilului tau, nu ezita sa contactezi un logoped.

 

Cu cat abordam problemele mai din timp, cu atat vor fi mai usor de rezolvat.

 

Suna la 0724 792 901 pentru a vorbi cu un logoped.

 

 

Citeste mai departe ….

Tratarea tulburarilor de limbaj

Tratarea tlburarilor de limbaj

 

Tulburarile de limbaj

Tulburarile de limbaj

 

 

 

Sursa: American Speech-Language-Hearing Association