Comportamentul la scoala

Cand scoala sau gradinita devin un fel de bau-bau

Comportamentul la scoala

Comportamentul la scoa

De cum intră pe ușa scolii copilul tau începe să simtă tensiunea în corp. Este o nouă zi de școală sau gradinita și totodată o nouă zi în care profesorii se vor purta cu copiii în funcție de note și de performanțe. Iar cerințele sunt din ce în ce mai mari. Nici cu colegii nu îi e prea ușor pentru că, deși pe unii îi simpatizează iar pe alții îi detestă, și ei se judecă unii pe ceilalți și se aliază în funcție de standardele și de etichetele pe care le-au învățat de la aduți. Iar vorbele copiilor sunt tare sincere și usturătoare! Ce mici ajung adesea să se rănească între ei și să sufere mulți ani în urma unor simple vorbe.

Este o încercare continuă și dificilă, de multe ori ținută ascunsă, de a face față presiunii profesorilor care îi îndeamnă să muncească pentru fiecare materie, presiune la care din nefericire se alătură și părinții. Să ia premii și titluri, să se conformeze fără drept de apel la părerile celui mai popular sau mai agresiv elev. Toate astea cu sacrificii mari și cu siguranță fără plăcere. În final rezultă un mare conflict interior, neacceptare de sine, rușine și foarte multă suferință. Copilul tau devine un elev care “nu reușește să se integreze în mediul școlar”. Comportamentul la scoala incepe sa fie altul.

Integrarea înseamnă relații bune și plăcute cu colegii, o relație bazată pe respect și deschidere cu profesorii, acceptarea regulilor școlii și adaptarea la nivelul de lucru pentru activitățile de la clasă.

Cum recunoaștem când un copil nu s-a integrat la școală? Poate fi observat comportamentul la scoala.

Există două tipuri de astfel de copii:

COPILUL (AUTO)IZOLAT:

  • Nu-și dorește să meargă la scoala/gradinita;
  • Are puțini prieteni acolo;
  • Ajunge uneori să fie respins de copii și în cazurile mai grave batjocorit dacă are păreri diferite și se afirmă. De aceea, de multe ori se abține și încearcă să se conformeze;
  • Are o tendință mare de retragere/autoizolare, încurajată de respingerea grupului;
  • E posibil să fie protejat excesiv de părinți, iar acest lucru să-i impiedice dezvoltarea autonomiei, a curajului și a abilităților de relaționare.

COPILUL IMPULSIV:

  • Poate să fie impulsiv în răspunsuri și să devină agresiv verbal sau fizic cu colegii și educatorii;
  • Interacțiunea dintre el și profesori de multe ori este considerată neadecvată și lipsită de respect;
  • Încalcă des regulile școlii;
  • Aduce obiecte sau lucruri interzise în școala etc;
  • Absentează des și are note mici sau este corigent;

Ce spun psihologii?

Cea mai frecventă cauză intalnita in comportamentul la scoala, este legată de dificultatea de a-și controla emoțiile și comportamentul în situații ce pot fi stresante, tipica copiilor dar aparuta la un copil vulnerabil. De exemplu expunerea repetata la un educator dur, un coleg agresiv, eșecul scolar sau suferința în urma unei traume din familie îl pot face pe copil vulnerabil și apoi expunerea la stresul scolar (de ex prima zi din noul an de gradinita sau un test ) ii pot depasi capacitatea de reglare a emotiilor.  Astfel devine un copil cu comportament retras sau agresiv. Atunci când un copil este adesea stresat, speriat, trist sau tensionat, si performanța lui școlară scade, ceea ce creeaza un cerc vicios.

Ce pot face parintii?

  • Reacomodati treptat copilul cu un program asemănător cu cel din timpul scolii – de la ora de culcare și ora de trezire până la activitățile din timpul zilei.
  • Ajutați-l să exerserseze răspunsurile asertive (să facă o cere și să refuze invitațiile nedorite), astfel încât să fie luate în serios nevoile lui.
  • Aratați-i cum să-și organizeze lucrurile – cum să-și facă ghiozdanul, cum să aibă grijă de caietele și cărțile lui etc. Abilitățile de organizare se învață nu sunt înnăscute.
  • Învățați copilul să își liniștească îngrijorările prin exerciții de respirație sau de relaxare musculară.
  • Sprijiniti increderea in sine a copilului și empatia cerand copilului parerile sale despre diferite situații din familie.
  • Relația dintre părinte și școala trebuie reînnoită. Copilul are nevoie, pentru a se simți în siguranță, sa știe că părinții ii pot fi aproape chiar și la școală ajutându-l să rezolve probleme de disciplină, de încălcare a regulamentului sau cele de siguranță fizică și emoțională.
  • Puteți apela la psiholog chiar de la primele semne ale unei integrari dificile pentru a primi ghidajul potrivit sitiației voastre privind comportamentul la scoala.

Integrarea la școală, mai ales în sistemul nostru educațional, unde bullying-ul (hărțuirea și agresivitatea) este foarte prezent, e dificilă și pentru cel mai adaptabil copil, dar cu implicare din partea părinților lucrurile pot fi mai bune, iar copilul cu siguranță se va simți din nou in siguranta.

Abordarea acestor teme cu copilul nu sunt întotdeauna usor de realizat. Dacă aveți dificultăți, este recomandat sa cereți ajutorul unui specialist. Psihologul poate discuta mult mai usor cu copilul, ii poate observa reactiile, stie cum sa puna problema si cum sa se adapteze la situație pentru a-l putea ajuta pe cel mic. Acest proces pe lângă latura sa educativa avem grija sa fie chiar distractiv.

In cadrul clinicii Hope, avem terapeuti cu experienta îndelungată în lucrul cu copiii, care au rezultate foarte bune si cu siguranta il pot ajuta pe cel mic sa se bucure mai mult de scoala sau gradinita, de beneficiile acestora, fara a mai simti  tensiune in aceasta privinta.

Pentru a putea discuta cu un specialist in domeniu sunati la tel. 0724 792 901 sau ne puteti scrie la E-mail: office@clinica-hope.ro

Articol conceput de Anca Raducan, psihoterapeut specializat in psihoterapie copii- Clinica Hope