Terapia dialectic-comportamentala, pe scurt DBT, (dialectical-behavioral therapy) este cea mai eficienta metoda de tratament al tulburarii de personalitate borderline, folosita in Romania in premiera doar in cadrul Clinicii Hope.

Metoda si-a dovedit eficienta in cei peste 30 de ani de cand a fost conceputa de Marsha Linehan ca fiind cel mai bun tratament la nivel international in tratarea persoanelor care au dificultati de reglare emotionala si, in special, tulburare de personalitate borderline.

Cu ce este DBT complet diferita de alte terapii? Ea pleaca de la premisa ca nu putem sa ne pretindem comportamente sociale sau emotionale pe care nu le stim pentru ca nu am avut conditiile potrivite sa le deprindem.

De aceea, in DBT, terapia individuala este insotita de un curs de abilitati psihologice si sociale care sa compenseze aceste lipsuri, constand in 4 module diferite:

  1. MINDFULNESS
  2. GESTIONAREA SITUATIILOR DE CRIZA EMOTIONALA (DISTRES)
  3. EFICACITATEA RELATIILOR INTERPERSONALE
  4. REGLAREA EMOTIILOR

 

Pe masura ce le predam, ne devine din ce in ce mai evident ca sunt de folos tuturor si ar trebui predate si in scoli…

1.  Deseori avem mari probleme in a ne regla emotiile, in a ne exprima exprima sentimentele si gandurile, in a gestiona situatiile de criza si a mentine si crea relatii sanatoase si de durata cu ceilalti.  A fi aici-si-acum, in singurul moment care exista – cel prezent, este unul dintre cele mai grele lucruri de facut de mintea umana. DBT ne invata un set de abilitati de tip Mindfulness pentru a exersa capacitatea de a fi in prezent, de observa fara judecata si de a ne conecta cu acea parte din noi, linistita, fara ganduri si fara critica. Astfel, dialogurile din mintile noastre scad in intensitate si frecventa si reusim sa auzim vocea noastra sau, cu alte cuvinte ne folosim mintea inteleapta.

2.  O a doua calitate a DBT-ului este aceea ca ne invata cum sa facem fata situatiilor de criza. Crizele emotionale sunt cele in care ne vine sa urlam, sa ne despartim de oamenii apropiati, sa renuntam la un job, la facultate sau poate chiar sa ne facem rau fizic. In ele, ajungem sa facem actiuni pe care le regretam mai apoi prin care ne facem rau noua si relatiilor noastre doar pentru a scapa cat mai repede de o emotie. Ce ne face vulnerabili la o situatie anume, de ajungem sa luam decizii pe care apoi le regretam, in ce punct am fi putut face diferit si ce anume am fi putut face?  DBT-ul ne propune sa raspundem la aceste intrebari si sa dezvoltam noi abilitati de avea control asupra starilor dar mai ales comportamentelor  noastre.

3.  Intr-o lume mereu schimbatoare si imprevizibila, a avea relatii bune si fericite cu ceilalti devine, uneori, o problema care ne afecteaza starea emotionala si calitatea vietii. Adaugam la asta un mediu care nu ne-a invatat cand eram copii cum se construieste o relatie, cum ne exprimam si satisface nevoile, cum ne cerem drepturile si ce inseamna sa fim adulti. De aceea, relatiile noastre vor fi unele in care vom suferi, vom plange si vom cauta cu disperare iubirea. DBT-ul aduce o mai buna clarificare asupra ce e important pentru noi intr-o relatie, cum sa obtinem ce ne dorim, cum sa avem relatii bune si sa renuntam la cele care ne fac rau si cum sa ne pastram respectul de sine.

4.  Vi se intampla sa nu stiti ce simtiti sau sa nu simtiti nimic? Vi se intampla sa simtiti des rusine? Va e greu sa va exprimati emotiile? Emotiile sunt cel mai mare dusman? Emotiile sunt extrem de intense, variaza des si va fac sa actionati in feluri pe care le regretati mai tarziu? Daca raspunsurile sunt “da”, avem o veste buna: putem invata sa punem degetul pe ce simtim, sa intelegem rolul fiecarei emotie si sa schimbam emotiile care ne fac rau. Pe scurt, invatam sa ne reglam emotiille.

 

Pentru a fi eficienta in tratamentul persoanelor cu tulburare borderline, metoda DBT se aplica in sedintele individuale de psihoterapie si se recomanda pacientilor sa parcurga cursul de abilitati, “Gaseste-ti echilibrul!”, pentru a invata patru seturi de abilitati: mindfulness, gestionarea situatiilor de criza, eficacitatea in relatiile interpersonale si reglarea emotionala.DBT-ul ne invata, dar nu ne baga in sac. E nevoie de exercitiu pentru a ne cunoaste mai bine pe noi insine si pentru a  dobandi noi abilitati prin care sa ne facem o viata mai buna.

Tulburarea borderline este o tulburare care se trateaza. Greu si cu efort sustinut, dar cu succes! In esenta, acesta este scopul DBT-ul, sa ne ajute sa ne cream o viata care merita traita.

 

Articol scris de psihoterapeut Roxana Draghici, terapeut cu competenta in terapia dialectic-comportamentala si membru al echipei DBT din cadrul CLINICII HOPE