De ce doare depresia?

Durere emotionala

Orice persoana care a suferit un episod depresiv major iti va spune ca depresia este dureroasa. Am vazut aceasta durere la nenumarate persoane care au stat impreuna cu mine in cabinetul de terapie; se simte in expresia fetei pe care o au cand se uita la tine, se simte in vocea lor, chiar si in limbajul trupului. Suferinta ii poate preocupa, exact ca durerea fizica, fiindu-le foarte greu sa se concentreze la orice altceva.

Cand spunem “durere emotionala”, vorbim mai mult in sens metaforic gen: Depresia este dureroasa. Probabil cel mai bun exemplu ca depresia doare este si cel mai tragic – un numar considerabil de persoane care au aceasta afectiune spun ca durerea este atat de insuportabila incat aleg sa-si curme viata pentru a scapa de aceasta suferinta.

Multe studii au fost realizate pentru a intelege conexiunea intre depresie si durere. Urmatorii factori au rezultat ca posibile explicatii, de ce depresia doare:

1. Zone comune ale creierului

Multiple studii au aratat ca durerea emotionala si durerea fizica activeaza cateva regiuni commune ale creierului. Zonele care sunt asociate cu ambele tipuri de durere includ insula (care faciliteaza constientizarea starilor noastre interioare), regiuni ale cortexului frontal, inclusiv cortexul cingular anterior si talamusul (partea cu relee a creierului). Cea mai evidenta diferenta in creier intre durerea emotionala si cea fizica pare sa fie ca durerea fizica activeaza regiunile creierului somato-senzoriale, care gestioneaza simtul tactil.

Deci, creierul pare sa interpreteze durerea emotionala in feluri asemanatoare cu durerea fizica, insa fara o zona delimitata specifica a corpului din care durerea sa fie provocata.

1. Neurotransmitatori comuni

Pe langa folosirea zonelor din creier comune, durerea fizica si durerea emotionala par sa foloseasca neurotransmitatori similari, inclusiv serotonina, GABA, glutamat si noradrenalina. In realitate, medicamentele care pot ameliora simptomele depresiei, cum ar fi inhibitori selectivi ai recaptarii serotoninei (SSRIs) sunt, de asemenea, prescrise si pentru cateva simptome pentru durere. Exista dovezi despre un neurotransmitator numit “Substanta P”, care este asociat cu capacitatea noastra de a detecta amenintarile și de a experimenta dureri fizice, este implicata și în depresie. In plus, nivelul Substantei P in randul persoanelor care sufera de depresie sunt corelate cu anumite diferente structurale in creier asociate depresiei.

1. Inflamatia

Citokinele inflamatorii sunt substanțe chimice din organism care furnizeaza raspunsul inflamator. Inflamația este strâns legată de durerea fizică (explicând de ce medicamentele antiinflamatorii cum ar fi ibuprofenul ameliorează durerea) și citokinele inflamatorii au de asemenea nivele crescute la unele persoane cu depresie.

Studiile suplimentare au arătat că stresul cronic declanșează eliberarea cronică a citokinelor inflamatorii, care la rândul lor duc la neuroinflamație (inflamație în creier) și la depresia ulterioară.

1. Sensibilitate mai mare la durere

Cand suntem in depresie, avem tendinta sa fim mai sensibili la durere – termenul clinic este hiperalgezia. Factorul pe care-l au in comun depresia și sensibilitatea la durere poate fi stresul cronic; factorii de stres acut duc adesea la scaderea sensibilitatii la durere (ca atunci cand un soldat abia observa o rana grava în focul luptei), în timp ce stresul prelungit tinde sa ne sensibilizeze la durere. Aceasta hiperalgezie in depresie ne poate face sa observam chiar și dureri minore pe care altfel nu le-am fi ignorat.

1. Totul pare sa fie mai dificil

Poate fi o lupta doar pentru a avea grija de activitatile de baza atunci cand suntem cu adevarat deprimați – mancatul, imbaiatul, imbracatul. Îngrijindu-ne de responsabilitatile noastre zilnice, cum ar fi sa mergem la munca și sa avem grija de copiii noștri, poate necesita o cantitate enorma de energie depusa, mai ales cand depresia ne spune pur si simplu sa renuntam. Efortul intens necesar de care avem nevoie ca sa mergem inainte, face ca totul sa se simta ca o lupta dureroasa.

1. Concentrarea

Durerea fizica este greu de ignorat și, pentru un motiv bun – ne avertizeaza ca ceva este în neregula, astfel încat sa putem lua masuri pentru a o remedia (ca și cum ne-am scoate o aschie din picior). Durerea psihologica poate deservi o funcție similara, permițându-ne sa aflam că totul nu este bine și ne obliga sa facem ceva în legatura cu asta. Din experiența mea, aceasta durere este deseori ceea ce ne conduce la psihoterapie, motivandu-ne sa facem schimbari care vor stimula starea noastra de spirit și ne vor ușura suferința.

În majoritatea cazurilor, din fericire, există motive întemeiate de a spera, în ciuda neputintei pe care depresia o aduce adesea. Majoritatea oamenilor beneficiază de multă ușurare din tratament, fie sub formă de psihoterapie sau medicamente.

Dacă tu sau vreo cunostinta aveti o durere emoționala, ar fi bine sa luați în considerare unul din următorii pași:

1. Vorbeste cu un prieten despre cum te simti si gasiti impreuna un plan pentru a gasi ajutor.
  2. Planificați o întâlnire cu medicul de familie pentru a discuta starea dumneavoastra emotionala.
  3. Cautati in zona voastra psihoterapeuții care sunt specializati în tratarea depresiei.
  4. Uitați-vă la tratamentele de urmat pentru depresie. Am scris mai multe articole referitoare la depresie si cum sa faceti fata acestora.
  5. Informati-va mai mult despre depresie din surse sigure, pentru a afla dacă esti în prezent deprimata.

Cu un tratamentul potrivit, cu siguranta poti găsii din nou bucuria și ușurința in viata ta.