Abilitatile de comunicare sunt esentiale in relatiile interumane, motiv pentru care este important sa le percepem valoarea si sa reusim sa le imbunatatim daca credem ca este necesar. De la comunicarea in cuplu pana la comunicarea la locul de munca, este esential sa intelegem cum anume este bine sa transmitem un mesaj si sa fim receptivi la randul nostru, sa crestem asertivitatea pentru a avea parte de beneficiile dorite si a atinge scopul tintit.

Care sunt beneficiile unor bune abilitati de comunicare?

Abilitatile de comunicare corecte conduc catre o relatie maritala satisfacatoare

Potrivit unui studiu recent, cauza numarul a divorțurilor consta in problemele de comunicare. John Gottman, cercetator si autorul numeroaselor studii realizate de patruzeci de ani incoace in cadrul Universitatii din Washington, a ajuns la concluzia ca lucrul cu care oamenii se lupta cel mai mult intr-o relatie este comunicarea – mai exact incercarea de a comunica eficient partenerului mesajul dorit. Aceste informatii validate sugereaza faptul ca cei care pot comunica eficient intr-o relatie au parte de mai mult succes si pot avea parte cel mai probabil de o legatura mai puternică cu sotul / sotia, concept care se soldeaza cu o satisfactie maritala mult mai ridicata, in comparatie cu partenerii care nu comunica la fel de eficient. Cercetarile autorului sugereaza faptul ca exista patru tipuri de probleme de comunicare care pot duce la divorț: critica personalitatii partenerilor, dispretul, defensivitatea si evitarea (refuzul de a comunica). Importanta abilitatilor de comunicare este esentială intr-o relatie sanatoasa.

Abilitatile de comunicare eficiente ajuta la sporirea veniturilor

Potrivit unui studiu efectuat in 1988 de cercetatorul D.B. Curtis si prezentat la reuniunea anuala a Asociatiei de Comunicare, se pare ca cele mai apreciate abilitați pe „piata de munca contemporana” sunt abilitatile de comunicare. Studiul a analizat 1000 de manageri de personal si a ajuns la aceasta concluzie in urma prelucrarii datelor obtinute.

Aceste informatii sugereaza ca cea mai bună abilitate pe care o putem investi in noi insine este comunicarea eficienta. Daca putem comunica cu adevarat eficient, cu sigurantă vom putea gasi locul de munca dorit, care ne va aduce totodata si cea mai mare suma de bani.

Abilitatile de comunicare duc la cresterea stimei de sine

Potrivit studiilor realizate de-a lungul anilor, se poate concluziona lejer faptul ca oamenii care sunt buni comunicatori tind sa fie in principal extrovertiti. Conform unui studiu realizat in anul 2001 si publicat in „Jurnalul de Cercetare a Personalitatii” oamenii extrovertiti tind sa aiba o stima de sine ridicata. Extraversia poate deveni un suport de baza pentru oameni in relatiile de apropiere fata de străini, in activitatile de vorbire in grupuri mari si, per total, in imaginea prietenoasa si primitoare pe care o degaja. Acest lucru poate determina oamenii sa perceapa persoanele extrovertite ca fiind mai optimiste, avand mai mult potential si incredere in sine.

Abilitatile de comunicare ajuta la sporirea abilitatii de antreprenor

Conform studiilor realizate in ultima vreme, oamenii de afaceri de succes au declarat de fiecare data ca ceea ce sta la baza succesului lor este in primul rand comunicarea. Daca privim putin de-a lungul personalitatilor marcante din istorie, putem observa ca, desi distincte, toate aveau la randul lor o caracteristica comuna – talentul oratoric, mai exact comunicarea!

Abilitatile de comunicare ne fac mai activi in societate

Mai exact, potrivit studiilor de specialitate, s-a observat faptul ca un bun comunicator este mai susceptibil spre implicarea in diverse actiuni sociale (dezbateri, discursuri, evenimente semnificative etc.), spre deosebire de o persoana orientata mai degraba catre sine, cu abilitati de comunicare reduse.

Cu toate acestea, daca nu te regasesti printre persoanele care comunica eficient în mod natural, poti antrena aceasta abilitate si o poti perfectiona, tinand cont de mici trucuri precum:

Construirea unei relatii cu interlocutorul tau

Construirea unei relatii cu interlocutorul este in mod special importanta atunci cand ne referim la o discutie de tip interviu, intre doua persoane. Rolul construirii unei relatii este acela de a ajuta ambii interlocutori sa se destinda si sa se simta suficient de confortabil, incat sa poata fi receptivi si sa poata comunica la randul lor ceea ce doresc sa transmita, intr-un mod cat mai eficient.

Cum putem construi o relatie cu interlocutorul nostru?

• Ii acordam importanta prin manifestarea interesului activ fata de el
• Gasim punctele comune si le exploram
• Apelam la empatie – atentie! Empatie si nu identificare sau proiectie!
• Zambim adesea si incercam sa destindem atmosfera cu mici glume

Limbajul corpului!

Poate ca din punct de vedere verbal putem controla in totalitate volumul de informatii pe care il transmitem, insă la nivel corporal aceasta activitate presupune mai mult efort. Corpul nostru comunica in permanenta (conform studiilor pana la 70% din comunicarea propriu-zisa este realizata la nivel corporal), motiv pentru care este vital sa ne putem observa si sa eficientizam modul in care transmitem informatii cu ajutorul sau.
• Incrucisarea bratelor – inchidere fata de interlocutor VS pozitia deschisa – deschidere catre ceea ce doreste sa ne comunice
• Lipsa contactului vizual – pune la indoiala veridicitatea informatiilor pe care le comunicam
• Miscarile rapide – emana anxietate VS miscari lente – emana incredere in sine
Mentinerea contactului vizual!

Contactul vizual este cel mai important aspect al limbajului corporal. Poate comunica incredere, fiabilitate, integritate si onestitate. Mentinerea contactului vizual in timpul unei conversatii este un semn ca ambii interlocutori sunt pe deplin investiti: o declaratie de incredere reciproca si angajament.

In contextul interviurilor sau in alte situatii in care este natural ca interlocutorul sa se simta putin intimidat, o greseala obisnuita este aceea de a evita contactul vizual cu totul. In timp ce acest lucru este adesea interpretat ca timiditate, poate fi citit si ca dorinta de a ascunde ceva si de a nu mai dori sa se angajeze in mod corespunzator in conversatie. Evitarea contactului vizual este folosita adesea de catre politie pentru a detecta un mincinos!

Ascultarea activa!

Oferirea de feedback catre vorbitor pentru a demonstra ca esti investit pe deplin tn conversatie ajuta la incurajarea fluxului conversational. Acest feedback poate fi comunicat in urmatoarele moduri:
• Aprobarea din cap, pentru a demonstra ca ii urmaresti firul narativ
• Utilizarea expresiilor faciale – zambetul, incruntatul sau chiar grimasele – daca este cazul
• Inclinarea usoara a corpului in fata pentru a comunica mesajul „Sunt interesat de ceea ce spui”
• Oferirea suportului verbal scurt si frecvent, fara a intrerupe precum: „inteleg”, „mhm”, „uau”, „aud ce imi spui” etc.

Asertivitatea

Asertivitatea este la randul sau o parte foarte importanta a comunicarii. Studiile tot mai recente vorbesc despre asertivitate ca fiind una dintre componentele principale ale prezentei intr-o conversatie.

Cu toate acestea, poate fi dificil de integrat, insa exista cateva linii directoare care ne pot ajuta sa lucram la comunicarea noastra asertiva in diverse situatii:
• Refuzarea unei cereri – vorbeste ferm, mentine contactul vizual si ofera un motiv pentru care nu poti onora cererea, daca simti nevoia sa oferi o explicatie
• Comunicarea evenimentelor deranjante – vorbeste ferm si mentine contactul vizual, in vreme ce explici cat se poate de clar evenimentele deranjante. Mentioneaza-i persoanei cum ar putea fi rezolvată problema
• Raspunde corect atunci cand interlocutorul iti comunica ce anume il deranjeaza – priveste persoana si ramai calm, pastreaza o atitudine deschisa, repeta spusele persoanei „inteleg ca imi spui ca te deranjeaza x situatie” si accepta-ti responsabilitatea, cerandu-ti scuze daca este cazul
• Exprima furia intr-un mod sanatos – vorbeste ferm in timp ce mentii contactul vizual, fii succint in ceea ce ai de spus vorbind strict despre problema in sine dar si despre ceea ce simti tu (foloseste fraze scurte, clare). Sugereaza-i persoanei cum anume ar putea preveni repetarea situatiei pe viitor
• Cererea corecta a informatiilor – foloseste o voce calma si clara in timp ce ii ceri persoanei informatiile de care ai nevoie (fii precis!). Asculta cu atentie ceea ce ti se transmite si repeta spusele pentru a te asigura ca ai inteles corect mesajul
• Transmiterea sentimentului de nesiguranta – alege o persoana de incredere pentru a-i vorbi si fii precis in privinta temerilor sau a nesigurantei tale, cerandu-i sfatul in cele din urma
• Cererea de ajutor – alege o persoana in care ai incredere si fii precis in problema fata de care ai nevoie de ajutor, folosindu-te de o voce calma si calda. Asculta cu atentie sugestiile persoanei si multumeste-i pentru ajutor
• Feedbackul pentru sfaturile nedorite – recunoaste politicos sfatul ce ti s-a oferit, exprima apreciere fata de persoana care a manifestat grija pentru tine, spune-i persoanei ca te vei gandi la sfat si il vei lua in considerare si apoi schimba subiectul. La insistentele persoanei asupra sfatului, poti mentiona ca nu esti interesat.

Speram sa folositi cat mai eficient aceste sfaturi pentru a va imbunatati relatiile cu ceilalti. Socializarea este unul dintre aspectele vietii direct legate de o sanatate psihica si fericire!