DEPRESIA SEZONIERA – ATENTIE LA DEPRESIE

CARE SUNT SIMPTOMELE SI CE TREBUIE SA FACI CA SA REVII LA NORMAL

 

Tulburarea afectivă sezonieră (SAD – Seasonal Affective Disorder) este un tip de depresie care are legătură cu schimbările din anotimpuri – depresia sezoniera începe și se termină aproximativ în aceeași perioadă a anului. Dacă sunteți ca majoritatea persoanelor afectate de depresia sezoniera, simptomele dvs. încep în toamnă și continuă în lunile de iarnă, scazându-vă energia și făcându-vă să vă simțiți extrem de obositi, somnorosi si lipsiti de chef.

In ultimul Manual de diagnostic (DSM V), tulburarea afectiva sezoniera se refera doar la acest tip de depresie, asociat cu scaderea luminii din lunile de toamna-iarna.

Simptomele depresiei presupun ca timp de 2 saptamani, in majoritatea timpului, in majoritatea zilelor, sa recunoastem la noi 5 din urmatoarele simptome:

  • Senzație de depresie/tristete în cea mai mare parte a zilei, aproape în fiecare zi
  • Pierderea interesului pentru activitățile de care v-ați bucurat odată
  • O energie scăzută
  • Probleme cu somnul
  • Experimentați modificări ale apetitului sau greutății
  • Va simtiti leneș sau agitat
  • Aveti dificultăți de concentrare
  • Senzații de lipsă de speranță, de lipsită de valoare sau de vinovăție
  • Aparitia de gânduri frecvente legate de moarte sau de sinucidere

 

Pentru depresia sezoniera, simptomele specifice pot include:

  • Somnolenta cu somn in exces
  • Schimbari de apetit, cu mancat in exces, în special aparitia unei intense dorințe pentru alimente bogate în carbohidrați
  • Creștere în greutate
  • Oboseală sau energie scăzută
  • Retragere sociala (avem chef sa stam doar in casa, nu mai dorim sa ne intalnim cu prietenii etc)

Aparitia sezonului rece dar mai ales scaderea cantitatii de lumina solara si a duratei luminii pe parcursul zilei duce in general la agravarea tuturor tulburarilor psihice, dar mai ales a tulburarilor depresive (inclusiv din tulburarea bipolara). Acest aspect se datoreaza importantei pe care expunerea la lumina o are asupra fiintelor vii, regland si influentand cantitatea de neurotrasnmitatori de la nivel cerebral. Putina expunere la lumina duce la scaderea acestora si instalarea insidioasa a depresiei.

Cauza specifică a tulburărilor afective sezoniere rămâne necunoscută. Unii factori care pot intra în joc includ:

  • Ceasul dvs. biologic (ritmul circadian). Nivelul scăzut al luminii solare în toamnă și în iarnă poate cauza depresia sezoniera cu debut de iarnă. Această scădere a luminii solare poate perturba ceasul intern al organismului și poate duce la sentimente de depresie.
  • Nivelurile serotoninei. O scădere a serotoninei, o substanță chimică creier (neurotransmițător) care afectează starea de spirit, ar putea juca un rol în depresia sezoniera. Lumina soarelui redusă poate provoca o scădere a serotoninei care ar putea declanșa depresia.
  • Nivelurile melatoninei. Schimbarea sezonului poate întrerupe echilibrul nivelului de melatonină al organismului, care joacă un rol în modelarea somnului și starea de spirit.

 

Depresia sezoniera poate cauza probleme

Depresia sezoniera este o afectiune serioasa, care se poate agrava fara interventie de specialitate, de aceea este bine sa mergem la medicul specialist psihiatru daca aceste simptome dureaza de mai mult de 10 zile.

Luați în serios semnele și simptomele tulburărilor afective sezoniere. Ca și în cazul altor tipuri de depresie, depresia sezoniera se poate înrăutăți și poate duce la probleme dacă nu este tratata. Acestea pot include:

  • Retragere sociala
  • Probleme la școală sau la muncă
  • Abuz de substante
  • Alte tulburări de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea sau tulburările de alimentație
  • Gânduri sau comportamente suicidare

Tratamentul poate ajuta la prevenirea complicațiilor, mai ales dacă depresia sezoniera este diagnosticata și tratata înainte ca simptomele să devină severe.

 

Depresia sezoniera – Diagnostic

Depresia sezoniera este diagnosticată mai des la femei decât la bărbați si mai frecvent la adulții mai tineri decât la adulții mai în vârstă. Daca aveti in familie persoane care au astfel de depresii, istoricul de depresie sau tulburare bipolara (sau alte afectiuni psihice) sau pur si simplu a trai in zone temperate sau nordice cresc riscul aparitiei depresiei sezoniere.

Stresul obisnuit aduce cu sine deja o scadere a nivelului de serotonina iar viata urbana, traita departe de lumina solara adauga si ea inca un factor de risc.

 

Depresia sezoniera – Tratament

Tratamentul pentru depresia sezoniera poate include terapia cu lumină, medicamentele și psihoterapia. Dacă aveți tulburare bipolară, spuneți medicului dumneavoastră – este esențial să știți când se prescrie terapia cu lumină sau un antidepresiv. Ambele tratamente, aplicate necorespunzator, pot provoca un episod maniacal.

In terapia cu lumină, denumită și fototerapie, stați la câțiva metri de o cutie de lumină specială, astfel încât să fiți expuși la lumină puternică în prima oră de trezire în fiecare zi. Terapia cu lumină imită lumina naturală în aer liber și pare să provoace o schimbare în substanțele chimice din creier legate de starea de spirit. În general, începe să lucreze în câteva zile până la câteva săptămâni și provoacă puține efecte secundare.

Medicamente

Unele persoane cu depresia sezoniera beneficiază de tratament antidepresiv, în special dacă simptomele sunt severe.

Medicul vă poate recomanda începerea tratamentului cu un antidepresiv înainte ca simptomele dvs. să înceapă de obicei în fiecare an. El sau ea poate recomanda, de asemenea, să continuați să luați antidepresivul dincolo de timpul în care simptomele dumneavoastră dispar în mod normal.

Rețineți că poate dura câteva săptămâni pentru a observa beneficiile complete de la un antidepresiv. În plus, este posibil să încercați medicamente diferite înainte de a găsi unul care funcționează bine pentru dvs. și are cele mai puține efecte secundare.

Psihoterapie

Psihoterapia, numită și terapia prin vorbire, este o altă opțiune pentru depresia sezoniera, ca tratament. Un tip de psihoterapie cunoscut sub numele de terapie cognitiv-comportamentală vă poate ajuta sa:

  • Identificați și modificați gândurile și comportamentele negative care vă pot face să vă simțiți mai rău
  • Învățați modalități sănătoase de a tine in frau depresia sezoniera, în special în ceea ce privește reducerea comportamentului de evitare și activitățile de planificare
  • Aflați cum să gestionați stresul

 

CE PUTEM FACE CA SA EVITAM DEPRESIA SEZONIERA?

Ca varianta alternativa si metoda de protectie, stati cat mai mult expusi luminii solare, daca se poate in prima parte a zilei. 10-15 minute de stat cu „fata la soare” este cel mai mare inamic al depresiei sezoniere.

 

Alte actiuni protective:

  • activitatea fizica sportiva de cel putin 3 ori pe saptamana
  • intalniri regulate frecvente cu persoane placute
  • rasul
  • odihna activa si evitarea „zacutului in pat”
  • tehnici de relaxare, cum ar fi yoga sau tai chi, meditaţie, muzică sau terapie artistică

 

Apelati cu incredere la un medic psihiatru din cadrul unei clinici care ofera servicii de psihoterapie. Combinatia ambelor este cea mai de dorit forma de tratament.

DR Gabriella BONDOC – Medic primar psihiatru-psihoterapeut   CLINICA HOPE

ARTICOLUL NOSTRU A FOST PUBLICAT SAPTAMANA TRECUTA SI IN REVISTA CLICK

ACCESEAZA MAI JOS

https://www.click.ro/news/national/atentie-la-depresie-care-sunt-simptomele-si-ce-trebuie-sa-faci-ca-sa-revii-la-normal

Citeste mai mult despre depresie…