In aceasta emisiune, vom vorbi despre somn, despre insomnii, despre probleme legate de somn si despre ce putem face pentru a avea un somn cat mai odihnitor. Indiferent daca dormim mult sau mai putin, important este sa ne trezim odihniti. La emisiunea Provocarile vietii (Speranta TV), participa domnul Dr Vladimir NICA, medic psihiatru la CLINICA HOPE.

DE CE AVEM NEVOIE DE SOMN?

In timpul somnului, ne „refacem bateriile”, ajutam corpul si creierul sa isi refaca energia si, in cazul copiilor, ajuta la secretia hormonilor necesari cresterii.

Somnul variaza ca durata, avand variatii individuale dar trecerea prin toate etapele de somn, atat cel profund cat si cel REM, este esentiala.

CE S-A INTAMPLAT IN ULTIMII 75 DE ANI?

1 din 2 americani au o durata a somnului sub 6 ore, fata de 8% in 1947. In ultimii 75 de ani, sedentarismul, televizorul, laptopul si mai nou smartphonul au scazut treptat durata si calitatea somnului. Noua ideologie, promovata cu mandrie, ca un adult de succes este un adult care face mereu lucruri importante si prin urmare este mereu intr-o continua lipsa a somnului, mareste numarul de probleme de somn.

TIPURI DE INSOMNIE

Cea mai frecventa cauza este una psihologic-psihiatrica.

1.Insomnia de adormire- este preponderent asociata cu tulburari de anxietate. Tratamentul este preponderent unul legat de cresterea unei bune igiene a somnului si o abordare mixta a cauzei anxietatii, prin colaborarea psihiatru si psiholog

2.Treziri frecvente pe parcursul noptii- stress sever, cu adormire dificila si relaxare imposibila, tulburari depresive si depresiv-anxios.

3.Insomnia de trezire-cel mai frecvent este asociata cu un episod depresiv, practic mai grava decat insomnia de adormire. Tratamentul psihologic si psihiatric al depresiei este in acest caz esentiala.

CE PUTEM FACE?

-un stil de viata sanatos

-renuntarea la device electronic cu cel putin 30 minute inainte de inducerea somnului

-relaxare, fara consum de energie psihica, anterior somnului

-un ritual repetitiv de inducere a somnului

-oxigenarea camerei

-30 minute de somn in timpul zilei, care scade TA, creste productivitatea

Exista multiple cauze de boli somatice care pot duce la probleme de somn, de la astm si apnee in somn la tulburari de prostata, varstnici etc.

LA CE ORA NE CULCAM?

Somnul anterior orei 12, preferabil la ora 10 pm, este ideal.

CRESTEREA CALITATII SOMNULUI- PROGRAMUL SLEEP WATCHERS

Evaluarea obiectiva a calitatii somnului, prin ceasuri profesionale, cu analizarea unor parametrii multiplii (durata somnului, faza somnului, temperatura in timpul somnului) aduce informatii importante medicului psihiatru pentru a putea ajuta pacientul cu probleme de somn.

Pacientul isi va evalua calitatea somnului inainte si dupa introducerea tratamentului medicamentos.

Programul se numeste SLEEP WATCHERS si este un program dedicat tulburarii de somn desfasurat de Dl Dr Vladimir NICA, in cadrul CLINICII HOPE si este program candidat la TARA lui ANDREI.

Va asteptam cu drag pentru evaluarea calitatii somnului!