Suntem in plina perioada de examene, iar adultii nu ar strica sa stie ca elevii trec printr-un stres urias. Daca parintii nu ii ajuta, pot ajunge usor la anxietate, depresie si izolare.

O treime dintre adolescenti asociaza testele de care depind liceul sau facultatea cu insomnii, cosmaruri, stari de panica si mancat compulsiv. Psihologii spun ca cel mai greu le este liceenilor, care ajung sa creada ca nu vor avea o cariera, daca nu iau bacalaureatul.

Un psiholog clinician din Bucuresti a observat la fiul ei si colegii lui de clasa stresul urias la care au fost supusi la examenul de evaluare: ”Am avut adolescenti care au venit dupa examenul de capacitate luat cu nota mica, in urma stresului la care au fost supusi”.

Cele doua surse de stres sunt sistemul bazat pe tocit si asteptarile uneori nerealiste ale familiei.

Elevii de clasa a 8-a resimt presiunea pentru o nota mare ca teama de a nu-si dezamagi parintii. In schimb, absolventii care se pregatesc pentru Bac respecta tiparul psihic al adultilor: se tem sa nu isi rateze viitorul. Primul semn e verbalizarea fricii: elevul spune “nu cred ca iau”, chiar daca a invatat constant.

Studii facute de psihiatri pe liceeni cu tot cu parintii lor arata ca nivelul de stres resimtit de adolescenti pe parcursul anului scolar este mai mare decat cel al adultilor, iar varfurile apar in perioada premergatoare examenelor. In Romania, dupa fiecare testare nationala apar in statistici mii de candidati care s-au inscris, dar nu s-au prezentat la probe. Iata una dintre explicatii.

Olivia Fratila, psiholog: ”Stresul a ajuns la un grad mare.  Apar si semnele fizice: nu mai poate sa doarma, are dureri de cap, dureri de burta, varsaturi. Copilul poate refuza examenul, poate refuza profesorii cu care a lucrat. Anxietatea si ulterior depresia sunt foarte aproape.”

Interventia prompta a familiei e hotaratoare. Parintii trebuie sa discute deschis asteptarile lor si ale copilului. Sa ii lase cateva ore de pauza. Sa il trimita la o plimbare, sa se asigure ca se odihneste si ca mananca la timp si suficient.

In ciuda memoriei de scurta durata, creierul nu ne lasa sa ”ingrasam porcul” in ajunul unui examen; e nevoie de sedimentarea informatiei. Cantitatea de informatii asimilata, cu manualul in brate, inainte de a intra la proba, este practic nula.

 

Sursa: Stirile ProTV