În ultimii ani a avut loc o explozie de produse mass-media destinate copiilor, incluzând spectacole de televiziune, canale de cablu destinate copiilor astfel că de cele mai multe ori televizorul este deschis un număr prea mare de ore pe zi, de cele mai multe ori funcţionând fără ca unul din membrii familiei să urmărească efectiv programul difuzat. Copilul nu se poate opune. El nu are încă discernământul necesar şi de aceea este important să fie apărat de mijloacele care-i pun în pericol sănătatea mentală şi viitorul. Cum ar putea oare un copil să se protejeze singur în faţa unei tehnologii care fascinează, care are un caracter hipnotic şi care dă dependenţă, mai cu seamă în condiţiile în care ei nici măcar nu bănuiesc pericolul şi nu-şi pot imagina consecinţele?

Care este oare rolul părintilor ?

Printre altele, cum ar fi hrănirea şi asigurarea unui mediu securizant, oare le aparţine şi rolul de a-i apăra şi călăuzi pe cei mici pănă când vor căpăta discernământul necesar ca să se descurce singuri în viaţă? Desigur, este mult mai simplu să-i abandonăm în faţa unui ecran ca să ne vedem de treabă în casă sau ca să lucrăm pentru a aduna bani tot pentru viitorul lor.

Întotdeauna s-au auzit cuvintele ”este greu să creşti un copil!” dar aceste cuvinte nu au împiedicat vreodată îndeplinirea rolului de mamă. Cu ceva timp în urmă mamicile aveau un aliat puternic, aliat care şi acum se mai întâlneşte în familiile numeroase, şi anume ” prietenii copiilor”. De mici copiii petreceau mult timp afară în compania prietenilor de aceeasi vârstă sau mai măricei fără a fi necesară supravegherea unui adult. Acum, acest timp de socializare liberă a dispărut. Sunt din ce în ce mai puţini copii care ies în faţa blocului sau pe stradă la joacă. Astfel, părinţii trebuie să ocupe timpul copiilor cu alte activităţi, trebuie să îi înveţe să se joace şi, mai ales, cum să se joace. Pe lângă faptul că mulţi dintre părinţi au cam uitat să se joace, cei mai mulţi se plâng din lipsă de timp. Si aşa apare întrebarea: Ce este mai accesibil decât un TV, calculator sau binecunoscutele telefoane care sunt din ce în ce mai performante aproape pierzându-şi funcţia de bază, pentru a ocupa timpul copiilor aşa încăt noi, părinţii, să avem timp pentru alte activităţi importante pentru familie?

Efectele expunerii la programele media, raportate la vârsta copiilor, au făcut obiectul mai multor studii de specialitate, mai puţine în România şi mai multe în străinătate. Încercând să pună în balanţă avantajele şi riscurile la care este expus un copil pe durata accesării programelor de tip tv/ computer, specialiştii au adus argumente pro şi contra acestui fenomen.

Astfel, din cîteva studii efectuate până acum, reiese că influenţa televiziunii apare ca fiind cea mai complexă dar şi cel mai mult orientată pe anti-valori. Promovarea anti-valorilor nu este neapărat intenţionată dar ştim cu toţii că televiziunea promovează cu precădere spectacularul cu accent pe succesul financiar mai mult decât pe cel cultural sau intelectual.

 

O anumită categorie de oameni chiar văd în aceasta o emancipare culturală fără a analiza impactul pe termen lung asupra propriilor copii.

Prin anii ”70, Hollenbeck, Albert şi Slaby, Ronald (Infant Visual and Vocal Responses to Television) au menţionat că televiziunea a devenit deja o parte standard a vieţii de zi cu zi pentru sugari şi au estimat că între 6 – 12 luni copiii petrec 1- 2 ore pe zi în prezenţa televiziunii. Un studiu realizat în SUA în 1999 a constatat că cei mici petrec în medie 6 ore şi 32 minute pe zi, cu diverse medii combinate. Un studiu mai recent a constatat că 32% din copiii între 2 şi 7 de ani şi 65% din copiii de 8 la 18 ani au televizoare în camera în care dorm. Studiile efectuate au concluzionat că pentru sugarii şi copiii expuşi la televizor au apărut perturbări ale nutriţiei şi dietei dar nu numai pentru această categorie de vârstă. Majoritatea copiilor şi tinerilor au obiceiul de a ronţăi chipsuri, alune, dulciuri când stau în faţa televizorului sau a calculatorului, iar acest lucru face ca tot mai mulţi tineri să devină obezi, să aibă carii, să sufere de tulburări digestive, etc. Totodată apar şi influenţe asupra abilităţilor neuro-psihice, în special asupra atenţiei, gradului de activitate, memoriei şi statusului emoţional.

La copiii preşcolari, potrivit unor studii efectuate în 2009 şi în 2012, s-a observat o întârziere în dezvoltarea limbajului, hiperactivitate, scăderea capacităţii de concentrare, a atenţiei, violenţă şi agresivitate, precum şi scăderea performanţelor la învăţătură, în timp ce la copiii mai mari se adaugă creşterea preocupării pentru aspectul propriului corp, sexualizare precoce, creşterea predispoziţiei de a consuma alcool, nicotină sau chiar droguri.

Marea majoritate a desenelor animate oferă multe ipostaze ale violenţei. Din cauza puterii limitate de înţelegere, copiii discern mai greu între fapte şi ficţiune. Copiii sunt puternic stimulaţi de imaginile care se perindă cu repeziciune la TV, de zgomotul şi agitaţia permanentă a personajelor din desene animate, încât s-au obişnuit să fie stimulaţi vizual şi auditiv din afară de stimuli puternici ajungând la ceea ce se numeşte hiperactivitate. Hiperactivitatea este defapt cauza impulsivităţii şi a irascibilităţii excesive, a lipsei de control interior. Mai târziu această hiperactivitate nestopată poate duce la delincvenţă sau comportament antisocial.

Şi expunerea frecventă la violenţă poate induce la copii o insensibilitate la violenţă, iar aceasta insensibilitate favorizează, inevitabil, creşterea  agresivităţii. De cele mai mute ori ei consideră că nu este nimic rău dacă lovesc, bat sau vorbesc răstit întrucât în desenele animate totul are la final o soluţie pozitivă (eroii desenelor animate nu mor, nu se arată loviţi sau nu-şi arată durerea).

F.S.Anderson a studiat timp de 20 de ani in ce masură este copilul influenţat de înfăţişarea violenţei la televizor şi a investigat influenţa violenţei TV asupra tendinţelor către agresiune în rândul copiilor/tinerilor. Aproximativ 75%  din  studii arătau că există o asociere între violenţa de la TV şi agresivitatea copiilor, 20% au arătat că  rezultatele nu sunt concludente iar 3% au tras concluzia că urmărirea programelor de televiziune  diminuează practic agresivitatea. Mai mult, Guy Cumberbatch, alt cercetător care a urmărit comportamentul copiilor atunci când se uită la televizor, a constatat că privitorul poate învăţa de la televizor cum să realizeze diverse acte, dar ca să le pună în practică are nevoie de motivaţie. Conform cercetării efectuate din anii 2005/2008 şi 2009 de Consiliul Naţional al Audiovizualului din România, în programele nationale de televiziune, primul loc este deţinut de violenţa fizică urmată de cea verbală.                        Comportamentul răzvrătit şi tiranic, atitudinea ironică şi limbajul impertinent promovate pe micul ecran formează nişte tineri egoişti şi individualişti, incapabili să se socializeze normal. Faptul că în aproape 44% din actele de violenţă mediatizate nu sunt prezentate consecinţele actelor de violenţă pentru victimă, poate conduce la formarea opiniei în rândul telespectatorilor tineri şi  foarte tineri că violenţa nu are urmări asupra victimelor ei – deci este în regulă dacă te manifeşti violent.

sa speram ca pe viitor părinţii vor fi mai selectivi în ceea ce priveşte programele de televiziune şi vor reuşi să oprescă televizorul în favoarea altor activităţi.

Este adevărat că violenţa televiziunii nu se află la originea tuturor comportamentelor agresive ale copiilor, totuşi se pare ca anumiţi copii care sunt susceptibili în a deveni agresivi odată cu creşterea în varstă, sunt mai influenţaţi de ceea ce văd la televizor. De asemenea, de cele mai multe ori insuccesul şcolar este direct proporţional cu timpul alocat vizionării televizorului/ telefonului şi utilizării calculatorului pentru alte activităţi decât activităţile şcolare.

 

Bibliografie:

  • Reprezentarea violenţei televizuale şi protecţia copilului

 – studiul a fost coordonat de prof. Dr. Ioan Drăgan, directorul Centrului de Studii Media şi Noi Tehnologii de Comunicare al Universităţii Bucureşti, cu sprijinul UNICEF – România, 2009

  • Efectele televiziunii asupra minţii umane – Virgiliu Gheorghe, Ed. Evanghelismos, Bucureşti,2006
  • Infant Television and Video Exposure Associated With Limited Parent-Child Verbal Interactions in Low Socioeconomic Status Households – Alan L. Mendelsohn, MD; Samantha B. Berkule, PhD; Suzy Tomopoulos, MD; Catherine S. Tamis-LeMonda, PhD; Harris S. Huberman, MD; Jose Alvir, DrPH; Benard P. Dreyer, MD

 

 

 


 

21 februarie 2019

INFLUENTA NEGATIVA A ECRANELOR ASUPRA COPIILOR

În ultimii ani a avut loc o explozie de produse mass-media destinate copiilor, incluzând spectacole de televiziune, canale de cablu destinate copiilor astfel că de cele […]
17 februarie 2019

Creste alarmant numarul persoanelor cu tulburari psihice. Cat si cum poate sa ajute psihoterapia

Articol publicat ieri , 17.02.2019, de jurnalistii de la www.ziare.com. http://www.ziare.com/viata-sanatoasa/sanatate/creste-alarmant-numarul-persoanelor-cu-tulburari-psihice-cat-si-cum-poate-sa-ajute-psihoterapia-1549650 Interviu dr Gabriella Bondoc   Mult timp sănătatea mintală a fost neglijată de medici și […]
17 februarie 2019

TRATAMENTUL TRAUMELOR LA COPII

Copilăria e o perioadă vulnerabilă în care cei mici sunt dependenți de îngrijitori și expuși factorilor de mediu. De multe ori, expunerea lor la evenimente traumatice […]
11 februarie 2019

ADOLESCENTII SI TENTATIA DROGURILOR

Consumul de alcool și substanțe psihoactive la adolescenți e o problemă de sănătate publică la nivel european, fiind un comportament din ce în ce mai răspândit […]
4 februarie 2019

SUICIDUL-MOARTEA BARBATILOR TINERI

INTERVIU ACORDAT DCMEDICAL.RO Il puteti citi direct pe site-ul DCMedical  accesand https://www.dcmedical.ro/dr-gabriella-bondoc-suicidul-uciga-ul-barba-ilor-tineri-exclusiv_606503.html Dr. Gabriella Bondoc: Suicidul, ucigașul bărbaților tineri. EXCLUSIV Dana Lascu / 04 feb 2019 […]
28 ianuarie 2019

SANATATEA PSIHICA LA LOCUL DE MUNCA

În ultimele decenii, munca a căpătat un rol din ce în ce mai important în viețile noastre, ajungând să reprezinte mai mult decât o metodă de […]
27 ianuarie 2019

Tratamentul tulburărilor de anxietate la copii

                                                    […]
27 ianuarie 2019
Atacul de panica

Atacul de panica

Atacul de panica   Cat de frecvent este intalnit atacul de panica? de ce?…si bineinteles ce pot face persoanele care traiesc un atac de panica? Invitata […]
27 ianuarie 2019

CARE ESTE ROLUL MEDICATIEI PENTRU ADHD?

                                                    […]
20 ianuarie 2019

CAND PARINTII SUNT FURIOSI

CAND PARINTII SUNT FURIOSI   Nu exista parinti care sa nu se enerveze, este un adevar clar pentru toti parintii pentru ca copiii știu să împingă […]
14 ianuarie 2019
depresie si anxietate

Legatura dintre anxietate si depresie

Legatura dintre anxietate si depresie Incercam sa va raspundem in aceasta emisiune celor mai des adresate intrebari referitoare la anxietate si depresie, dar si legatura dintre […]
13 ianuarie 2019

HIPOTIROIDISMUL SI INEFICIENTA TRATAMENTULUI ANTIDEPRESIV

Producția inadecvată a hormonului tiroidian (hipotiroidismul) și depresia sunt ambele tulburări comune care apar în mai mulți pacienți, în special la femei și adulți în vârstă. […]
13 ianuarie 2019

Simptomele obsesive la copii pot duce la agravari in adolescenta

Mulți copii prezintă simptome obsesive compulsive, cum ar fi comportamente repetitive și ritualice, dar când aceste comportamente afecteaza sever viata celor mici, mai ales sub forma […]
13 ianuarie 2019
ianuarie cea mai deprimanta luna

IANUARIE – LUNA CEA MAI DEPRIMANTA DIN AN

IANUARIE – LUNA CEA MAI DEPRIMANTA DIN AN   Vorbim la inceput de an cu Simona Dragomir la „Buna dimineata, sanatate!” despre efectele psihologice ale inceputului […]
28 decembrie 2018
depresie adolescenti

Depresia care poate aparea de la 12 ani! Explicatiile terapeutului: Cum recunoastem aceasta grava tulburare

Tulburarea de personalitate borderline (BPD). Cum poti trai langa o persoana hipersensibila ne spun specialistii. Depresia care poate aparea de la 12 ani ! Cum recunoastem aceasta grava […]
21 decembrie 2018
magia craciunului

Nimeni nu trebuie sa se simta singur. Bucurati-va de magia Craciunului!

Nimeni nu trebuie sa se simta singur. Bucurati-va de magia Craciunului!   Urbanizarea noastră modernă a venit însă nu numai cu o uriaşă presiune pentru acest […]
21 decembrie 2018
depresia sezoniera

Exista „melancolia de iarna“? Efectul scaderii luminii asupra psihicului

Depresia sezoniera   Venirea toamnei şi a iernii aduce cu sine o problemă care este ignorată de mulţi: efectul scăderii luminii asupra psihicului nostru. Atât de […]
14 decembrie 2018
depresia boala

Depresia – Boala tacuta cu transformare totala

Depresia – Boala tacuta cu transformare totala   Sunt depresiv sau am depresie…sunt propozitii pe care le auzim frecvent. Stim oare ce implica sau ce inseamna? […]
3 decembrie 2018

COPILARIA FERICITA NE FACE MAI SANATOSI!

Toti intuim cat de importanta este o copilarie fericita si ne straduim pe cat putem sa le oferim copiilor nostrii tot ce isi doresc. Se pare […]
2 decembrie 2018

Foloseste Skype ca sa scapi de depresie

Numerosi seniori se confrunta cu depresia. Cei mai multi sunt departe de copiii lor si dupa decesul sotului/sotiei devin din ce in ce mai retrasi si […]