Implementarea, în premieră în România, a trainingului de abilități sociale în tratamentul schizofreniei
Alice Dima, Oana Munteanu

SCHIZOFRENIA-frecventa si simptome

- Tulburare psihică majoră cu o prevalență pe viață de 0,72% (McGrath, 2008), mai frecventă la bărbați (raport 1,4:1), în mediul urban, statut socio-economic scăzut, familii cu istoric de schizofrenie
- Simptome pozitive: halucinații și idei delirante, gândire și vorbire dezorganizată,
- Simptome negative: lipsă de voință, aplatizare emoțională, apatie, aplatizarea vorbirii, izolare și lipsă de interes social

Rolul interventiilor psihologice in tratament

- Simptomele pozitive răspund în general foarte bine la tratament medicamentos (antipsihotice), dar simptomele negative răspund prațial, deloc sau sunt agravate de tratamentul medicamentos.
- Tratamentul medicamentos, deși principala formă de intervenție în schizofrenie, nu corectaza multe din ariile de funcționare afectate ale pacientului în domeniile sociale și de viață independentă.
- In multe cazuri, cele mai devastatoare efecte ale tulburarilor psihologice si mentale apar in aspectele sociale ale vietii celor afectati.

Ce sunt abilitatile sociale

- Abilitatile sociale sunt comportamente, verbale si non-verbale, pe care le folosim pentru a comunica eficient cu alti oameni. Abilitatile sociale sunt guvernate de cultura, credinte si atitudini.
- Ele se schimba in permanenta si se dezvolta in cursul vietii noastre.
- a avea comportamentele nonverbale adecvate in relații
- a exprima propria opinie catre altii, asertivitate, negociere
- a reusi sa percepem cum se simte cealalta persoana si a fi capabil sa aratam empatie
- a avea raspunsuri emotionale adecvate

Trainingul abilitatilor sociale

- Trainingul de abilitati sociale este un tip de psihoterapie care ajuta oamenii sa isi imbunatateasca abilitatile sociale astfel incat ei sa devina competenti social. Este o terapie predominant comportamentala.
- Este folosit in principal pentru indivizii diagnosticati cu anumite tulburari psihologice sau mentale ale caror simptome presupun o saraca functionare sociala.
- Principalele tulburari acompaniate de disfunctie sociala sunt: autismul, schizofrenia, anxietatea sociala sau socio-fobia.
- Presupune identificarea problemei, obiective, modelare, practica, generalizare

CONEXIUNI- ce este?

- Program care coordonează consultul de psihiatrie, psihoterapia individuală și curs de abilități sociale standardizat, bazat pe manualul lui Allan Bellack.
- Program de training de abilități sociale de 1 an, sedinte saptamanale de grup destinate pacientilor cu schizofrenie.
- Primul program specializat din România destinat simptomelor negative, recuperării psihologice și sociale a acestor pacienți pentru o viață împlinită și independentă.
Program
Abilitatile sociale vor fi focusate pe:
- contact vizual
- zâmbet: oamenii cu schizofrenie tind sa aiba raspunsuri faciale si emotionale “plate”, datorita efectelor secundare ale medicamentelor. A invata cum sa zimbeasca poate face o mare diferenta in cazul lor.
- a arata raspunsul emotional adecvat. Un simptom negativ al schizofreniei este raspunsul neadecvat in situatii sociale
- sa sustina o conversatie, sa stie cum sa intrebe si sa raspunda la intrebari, sa dea si sa primeasca complimente.
- sa asculte: pentru a putea raspunde altora, este important sa ascultam efectiv. Trainingul arata cum cum sa ii ascultam activ pe ceilalti.
-să inițieze și să construiască relații de prietenei sau dragoste
-să își găsească și să mențină activități profesionale

Beneficii

- Studiile recente privind eficacitatea au arătat îmbunătățiri în funcționarea socială a pacienții cu schizofrenie tratați cu SST (Bellack, 2004; Bowie și colab., 2012; Granholm și colab., 2008, 2009; Horan și colab., 2009, 2011; Robert & Penn, 2009; Valencia și colab., 2007).
- Aceste studii au observat o reducere mai mare a nivelului de afectare socială și handicap funcțional cu SST în comparație cu alte tratamente precum Tratament obisnuit (Granholm et al., 2008, 2009; Robert & Penn, 2009; Valencia Rascón, Juárez, & Murow, 2007), numai tratament neuroleptic (Cirici, García, & Obiols, 2001)

Cand incepem?

Programul va fi condus de ALICE DIMA –psihoterapeut și OANA MUNTEANU -psihoteraput Va începe din 29 noiembrie 2017 . se va desfasura saptamanal de la ora 19.00 .