Ce se întampla la grupul INSPIRA

 

 

  • Pentru adolescenții cu dificultăți în gestionarea emoțiilor –

 

 

PRIMA PARTE – practica

 

Se aude sunetul bolului tibetan, semn că începe exercițiul de mindfulness. Câteva persoane se descalță ca să stea mai confortabil. Se așează fiecare pe scaunul ei și urmărește instrucțiunile cu ochii închiși. Uneori este un ghidaj simplu, bazat doar pe concentrarea atenție pe respirație sau pe senzații. Alteori este un exercițiu complex de imaginație în care călătorim în adâncul limpede și clar al unui lac, sau coborâm pe o scară interioară în mijlocul ființei noastre.

 

Așa începe fiecare sesiune din cursul INSPIRĂ. Cu un exercițiu în care fiecare are ocazia să pună reflectorul atenției pe propria minte și pe propriul corp. Rezultatul: devin mai conștienți de sine și învață să observe impusul care le afectează starea emoțională, deciziile sau relațiile.

 

Un impuls, de exemplu, este acel moment când îți vine să țipi pentru a-ți impune punctul de vedere. Poate fi o judecată plină de critică vizavi de altcineva sau o decizie influențată de starea de moment (nu mă duc la școală că îmi place așa de mult să mă joc sau să stau cu prietenii mei).

 

Pe scurt, mindfulness înseamnă antrenarea atenției și este cea mai importantă abilitate a acestui curs. Este fundația pe care se construiesc și mai ales se consolidează celelalte abilități pe care le învață adolescenții la curs (abilitățile de toleranță la suferină, reglarea emoțională și grija față de relațiile).

 

Ulterior, discutăm despre cum a fost să practice acasă abilitățile predate data trecută la curs. Pe fețele câtorva participanți se citește dorința de a da exemple și de a aduce clarificări pentru ceilalți colegi. Alții se uită în jos, căutând parcă un punct de sprijin pentru gândurile lor. Cautăm soluții pentru dificultățile întâmpinate și ne bucurăm de descoperirele făcute pe cont propriu. Acesta este un moment în care adolescenții își formează o disciplină din a practica ce învață la curs. E un moment delicat pentru toți, așa că „ne punem mănușile” să creăm o atmosferă caldă, de susținere și acceptare. Apoi luăm o pauză.

 

A DOUA PARTE – predarea abilităților

 

„Eu sunt o persoană calmă, până mă enervez.” îmi spune unul dintre adolescenți cu tonul ridicat și cu privirea fixată ca un lup gata să atace.

„Eu când mă enervez dau un pumn în perete, urlu două zile și apoi mă calmez singură.” Se aude vocea groasă a unei fete care stă pe scaun și zâmbește către ceilalți cu mândrie.

„Eu nu mă înfurii, dar mama este foarte enervantă. Se victimizează și țipă mereu.” se alătură altcineva discuției.

Într-un colț al camerei stă o adolescentă care nu spune nimic. Ea nu-și permite luxul de a se enerva pentru că, probabil, ar fi periculos. Cel puțin într-un moment mai îndepărtat al vieții ei sigur ar fi fost.

Furia, rușinea și lipsa unui sentiment de valoare personale sunt actorii principali din viața adolescenților de aici. Lecția pe care o învățăm cu toții la acest curs este că schimbarea este grea dar merită atunci când o facem împreună. Apoi împletim totul cu umor, muzică, farmenc personal și jocuri pline de provocări.

 

Fiecare discuție este un prilej potrivit pentru a le povesti despre o abilitate nouă și de a o pune în practică. Participanții testează tehnicilor noi și dau feedback pe loc. Apoi îi ajutăm să găsească situații în viața lor în care le-ar prinde bine să le folosească și se pun pe treabă încă din timpul cursul.

 

Câteva idei despre care adolescenții au învățat deja:

  • cum să recunoască gândurilor și impulsurilor dificile;
  • să privească în interiorul lor deși deseori le e greu și e tulburător;
  • știu ce să facă când un impuls puternic apare ca să nu agraveze situația sau să rănească o altă persoană;
  • diferența dintre a îți spune o părere și a critica pe cineva;
  • practică ascultarea mai mult și arată susținere emoțională în loc să ofere soluții și să judece.

 

Dacă acest curs îți atrage atenția și cunoști un adolescent căruia i s-ar potrivi, dă-i de știre că mai avem 3 locuri libere pentru persoane între 14 și 16 ani.

 

Ne puteți scrie pe e-mail (mailul clinicii sau al meu) sau la telefon (la fel).

 

 

Autor: Anca Răducan, psihoterapeut și coordonator proiect INSPIRA

 

 

Citeste mai departe…