Reguli pentru somn mai bun

 

 Din ce in ce mai multi oameni ne povestesc despre dificultatile pe care le au cand vine vorba despre somn. Nemultumirile par sa fie variate. Adorm prea greu, dorm prea putin, au un somn prea agitat, se trezesc greu sau pur si simplu se trezesc obositi. Desigur toate aceste lucruri au legatura si cu modul lor de viata, tipul de comportament, grijile de zi cu zi, stresul si nu in ultimul rand suferintele emotionale.

Situatia este una deranjanta si cand persista o vreme mai indelungata, fiecare incercam sa ne gasim o rezolvare proprie. Unii apeleaza la alcool sau diferite medicamente, altii fac efort in exces pentru a se extenua, iar majoritatea incearca sa adoarma cu ajutorul televizorului.

Fiecare situatie in parte trebuie analizata pentru a gasi sursa problemei si o solutie pentru aceasta, insa sunt si lucruri generale care ne pot ajuta.

Iti recomandam sa incerci urmatoarele reguli pentru somn mai bun. Straduieste-te sa le respecti cu sfintenie si cu siguranta vei observa imbunatatiri in ceea ce priveste somnul tau.

Iata 16 reguli care te vor ajuta sa dormi bine:

  1. Nu petrece prea mult timp in pat. Statul in pat un timp excesiv de lung conduce la un somn superficial si mai putin odihnitor. Dormi cat ai nevoie pentru a te simti odihnit a doua zi. Timpul pe care il petreci in par ar trebui aproape sa se suprapuna cu durata somnului propriu-zis.
  1. Culca-te si trezeste-te la aceeasi ora in fiecare zi, sapte zile din sapte. Acest lucru ajuta la setarea ceasului biologic si scade probabilitatea insomniei.
  1. Exercitiul fizic zilnic poate ajuta la obtinerea unui somn mai profund. Nu face sport prea aproape de ora de culcare. Termina exercitiile fizice cu cel putin patru ore inainte sa te bagi la culcare.
  2. Faceti dormitorul un loc confortabil, fara zgomote sau lumini deranjante. Covoarele, draperiile groase si inchiderea usii pot ajuta.
  1. Pasteaza o temperatura moderata in camera. Caldura excesiva sau frigul excesiv pot perturba somnul.
  2. Ia mese regulate si nu merge la culcare cu senzatia de foame. O gustare usoara inainte de culcare (in special carbohidrati) poate ajuta somnul. Evita grasimile si mancarurile grele.
  1. Încerca sa eviti sa bei multe lichide seara, pentru a diminua nevoia de a merge la baie in timpul noptii.
  2. Evita sa consumi alcool seara. Desi alcoolul poate ajuta persoanele tensionate sa adoarma mai usor, somnul pe care il obtii sub influenta alcoolului este fragmentat si, nu prea odihnitor.
  1. Incerca sa nu fumezi cand ai probleme cu somnul – nicotina este un stimulant.

 

  1. Nu lua cu tine in pat si problemele. Rezerva-ti un interval seara, in care sa lucrezi la anumite probleme sau sa iti faci planul de activitate pentru a doua zi.
  1. Redu sau elimina consumul de bauturi pe baza de cafeina in timpul serii.
  1. Foloseste dormitorul doar pentru somn si activitati sexuale. Nu citi sau manca in pat, si nu privi la televizor din pat. Acest lucru te ajuta sa iti antrenezi creierul sa considere dormitorul un loc pentru somn.

 

  1. Cand ai probleme cu somnul, nu te uita mereu la ceas, pentru ca asta te face sa devii si mai frustrat. Pune ceasul sub pat sau intoarce-l astfel incat sa nu-l vezi.

 

  1. Evitați somnul în timpul zilei. Acest lucru vă ajută să dormiți mai bine pe timpul nopții.

 

  1. Nu „incerca” sa adormi. Daca esti inca vioi la 15-20 de minute dupa ce te-ai pus in pat, pleaca din dormitor si fa ceva diferit, cum ar fi, să citesti o carte plictisitoare. Nu te implica in activitati stimulatoare si foloseste o lumina slaba in incapere. Intoarce-te in pat doar cand simti ca iti e somn.

 

  1. Expunerea la lumina puternica inainte de culcare poate perturba somnul. Cand este posibil, elimina expunerea la lumina artificiala (lumina din tavan, ecranul computerului) cu doua ore inainte de ora de culcare. Privitul la televizor este in regula daca este facut de la o distanta adecvata fata de ecran (doi metri sau peste).

 

 

Incerca sa respecti aceste reguli macar o saptamana pentru a putea vedea o diferenta clara. Tentatia de a te intoarce la vechile obiceiuri va fi mare insa efortul este unul minim si cu siguranta va merita.

Ai grija de tine si de sanatatea ta.

 

 

Citeste mai departe:

TULBURARILE DE SOMN DEVIN MAI GRAVE DACA NE GANDIM LA ELE