Simptome Anxietate

 

Tulburarile de anxietate sunt cele mai frecvente tulburari psihice,

aproape 1 din 3 oameni vor avea o forma de tulburare de anxietate pe parcursul vietii.

 

Ce definim prin anxietate?

 

Anxietatea este o reacție normală atunci când ne temem sau ne așteptăm să urmeze ceva negativ sau îngrijorător în viitor (”nu o să mă descurc la muncă”, ”voi pica examenul”, ” ma voi face de rușine”, ”o să pățesc ceva grav”). Este o stare de încordare, incertitudine și frică care rezultă din anticiparea unui eveniment sau situație reală sau imaginată, și care afectează adesea funcționarea fizică și psihologică.

Dar ce legătură are anxietatea cu corpul? 

Starea de îngrijorare declanșează secreția de hormoni de stres (adrenalina, cortisol) care pregătesc organismul pentru ”luptă sau fugă”- ”fight or flight” . Acest eveniment fiziologic normal se întâmplă indifferent dacă pericolul este real (un animal fioros vine spre noi) sau puțin probabil (voi leșina pe stradă și nimeni nu mă va ajuta). Cu alte cuvinte, anxietatea apare atunci când ne comportăm (gândim și acționăm) într-o manieră îngrijorătoare, cum ar fi când ne îngrijorează un eveniment sau o situație. Având în vedere acest lucru, anxietatea nu este o forță sau „lucru” în sine. Pentru că imaginarea viitorului într-o manieră îngrijorătoare este un comportament, anxietatea nu este cauzată de o problemă biologică, chimică sau genetică care să afecteze creierul.

Toată lumea resimte anxietate din când în cand și acest aspect este firesc. Anxietatea se transformă într-o „tulburare” – perturbare a funcționării normale – atunci când ai senzații și simptome de anxietate care interferează cu un stil de viață normal.

Dacă tulburarea de anxietate nu este o problemă medicală, biologică, chimică sau genetică, de ce simptomele cauzează anxietate? Explicația este următoarea: Simptomele de anxietate sunt de fapt simptome de stress, reacții firești produse de hormonii de mai sus în toate organismele. Presupun creșterea frecvenței bătăilor inimii, încordarea mușchilor, impingerea sîngelui către inimă și creier, totul pentru a pregăti organismal pentru ”lupta” cu pericolul estimat

Acestea sunt numite simptome de anxietate, deoarece un mod de a gândi panicos este sursa principală a stresului care tine corpul într-o permanent secreție de adrenalină care epuizează organismul. Practice organismal nu este bolnav ci doar ”bombardat” cu doze repetate de adrenalină care fac încordarea și ”pregătirea pentru luptă” o stare permanent și epuizantă. Deoarece fiecare organism este oarecum chimic unic, tipul, numărul, intensitatea, durata și frecvența unor simptome de anxietate vor varia de la o persoană la alta. De exemplu, o persoană ar putea avea doar un simptom de ușoare sau câteva simptome de anxietate, în timp ce o altă persoană ar putea avea foarte multe simptome de anxietate și o severitate mare. Toate combinațiile și variațiile sunt comune.

 

Anxietatea este uneori numită „Marele IMITATOR”, datorită capacității sale de a imita alte condiții de sănătate. Pentru cei care trăiesc cu anxietate cronică, numărul de simptome pe care le poate provoca este extins, de la obișnuit la neobișnuit până la rar.

Anxietatea schimbă felul în care gândim. Anxietatea vă modifică nivelul hormonilor și modul în care procesați substanțele nutritive. Anxietatea vă schimbă percepția și conștientizarea, astfel încât să observați senzațiile fizice pe care cineva fără anxietate nu le-ar observa niciodată.

Anxietatea poate chiar amplifica senzațiile fizice. De exemplu, cineva fără anxietate poate avea o durere la genunchi atât de ușoară încât nici măcar nu o observă, dar o persoană cu anxietate simte durerea genunchiului sever, pentru că mintea a fost modificată pentru a fi hipersensibilă la modul în care corpul simte. Anxietatea poate crea, de asemenea, simptome care nu există deloc.

Deseori persoana nu mai observă decât suma de simptome fizice neplacute  și chinuitoare, uneori fără să mai conștientizeze situația care provoacă îngrijorarea. Prin aparitia acestor simptome,  se produce o suferinta in plus. Spre surprinderea multor pacienti, nu exista simptome fizice care sa nu poata sa apara in contextul anxietatii sau pe “fond psihic”, de la tremor si palpitatii la lesin, diaree sau paralizii.

Din acest motiv, inainte de a concluziona ca anumite simptome sunt legate de anxietate, consultul medical de medicina interna, cardiologie, neurologie sau alte specialitati este recomandat. Dar a căuta ani de zile o boală fizică poate întârzia diagnosticul de tulburare de anxietate și ajutorul care presupune ajutor pentru psihic și nu pentru corp.

 

Anxietatea este un semnal (neplacut, uneori imposibil de suportat dar util) in a ne semnala ca ceva in viata noastra psihica nu este sanatos/echilibrat/adecvat.

Pentru a veni în ajutorul tau am pregătit o listă extinsă de simptome ale anxietății

 

Cele mai frecvente simptome de anxietate 

 

simptome anxietate piept

Simptome de anxietate asociate pieptului și zonei toracice:

  1. Senzații de tremor la nivelul toracelui
  2. Tuse, atacuri de tuse persistentă
  3. Simptome și atacuri de astm
  4. Dureri în piept
  5. Senzație de presiune la nivelul pieptului ( ca o greutate pe piept)
  6. Spasme esofagiene
  7. Insuficiență cardiacă sau atac de anxietate (atac de panică) cu ideea că faceți un infarct
  8. Palpitații cardiace
  9. Tresăriri dureroase ale pulsului la baza gâtului
  10. Puls neregulat
  11. Simțiți că trebuie să vă forțați să respirați
  12. Senzație de lipsă de aer
  13. Gândiți că este greu să respirați, vă simțiți sufocați
  14. Căscat excesiv
  15. Frică că ”nu pot să respir”
  16. Rigiditatea, presiunea sau senzația de bandă strânsă în jurul coastelor
  17. Ințepături în piept
  18. Dureri ascuțite în piept

 

simptome anxietate cap

Simptome de anxietate asociate cu zona capului:

  1. Dureri de cap,
  2. Migrene
  3. Senzație de ”ceață pe creier”
  4. Arsuri, mancarimi la nivelul scalpului
  5. Scalpul strans
  6. Amețeală
  7. Senzație de ”călcat în gol”
  8. Simțiți că există o bandă strânsă în jurul capului, presiune, stranger
  9. Căderea părului, calitatea părului se înrăutățește
  10. Prezența în cap a unui bâzâit, șuierat, vibrație sau alte tipuri de sunete
  11. Senzație de ”răceală” la nivelul feței sau capului
  12. Încordare, rigiditate sau durere la nivelul gâtului sau umărului,
  13. Tremurul capului
  14. Amorţeală la nivelul feței sau a capului
  15. Furnicături la nivelul feței sau în scalp
  16. Senzații de ” înjunghiere” în gât, cap sau față
  17. Senzații de ”curent electric”, ”fulgerări” și presiuni ciudate în gât, cap sau față
  18. Când vă închideți ochii, simțiți că începeți sau că pleacă în sus
  19. Maxilar dureros care se simte ca o durere de dinți
  20. Încleștarea dureroasă a articulației temporo-mandibulare
  21. Măcinarea dinților (scrâșnit din dinți)
  22. Senzație de ”cap greu”
  23. Senzație de presiune în cap, ”urmează să explodeze”
  24. Simțiți că există ceva blocat în ureche, că urechea voastră este blocată, că există o pietricică în ureche încât nu puteți scoate
  25. Sunete slabe
  26. Reducerea auzului, frecvent sau intermitent, surditate la una sau ambele urechi
  27. Pulsații sau sunet pulsatoriu în ureche (urechi)
  28. Cicatricea sau mâncărime la ureche, pe care se pare că o puteți face să dispară
  29. Tinitus

 

Simptome de anxietate care implică gura, vocea, stomacul și sistemul digestiv:

  1. Un miros sau gust neobișnuit in gură, metalic sau amoniac sau neobișnuitsimptome anxietate stomac
  2. Aerofagia (înghițirea prea multă a aerului, distensia stomacului, râgâit)
  3. Gura incandescenta, simtind ca in interiorul gurii dvs. arde, furnicaturi sau ca ace sau toate acestea impreuna sau in momente diferite
  4. Rîgâit sau flatulență excesiva, colon dilatat, gaze excesive în abdomen
  5. Senzația de arsură a limbii sau furnicături sau de genul ace
  6. Poftă constantă pentru zahăr sau dulciuri
  7. Senzația de ” nod în gât”
  8. Constipație
  9. Diaree
  10. Dificultate la inghitire
  11. Dificultatea de a vorbi, pronunțarea anumitor sunete, gura se simte ca și cum nu se mișcă corect, vorbire neclară
  12. Gură uscată
  13. Spasme esofagiene
  14. Senzația că nu puteți înghiți în mod corespunzător sau că este ceva prins în gât
  15. Frică că vă veți îneca, cu mestecat excesiv/mâncare mărunțită/piure
  16. Simți ca limba ta este umflată
  17. Lipsa poftei de mâncare, pierderea apetitului
  18. Lovit în gât, gât strâmt, ceva blocat în gât
  19. Amestecând cuvintele când vorbim; cuvinte amestecate
  20. Încordarea muschilor gurii / Gât strâns
  21. Greaţă
  22. Vărsături
  23. Dureri abdominale,
  24. Abdomen încordat care mimează probleme severe chirugicale
  25. Senzație de durere la nivelul stomacului
  26. Arsuri
  27. Încărcare electrică statică, furnicături, amorțeală, durere neobișnuită, senzație de sensibilitate la nivelul abdomenului
  28. Tulburări stomacale, gaze, balonare
  29. Spasme dureroase la nivelul abdomenului
  30. Convingerea că aveți cancer sau alte afecțiuni severe la nivelul abdomenului
  31. Gândul de a mânca îți face greață
  32. Tulburări ale vorbirii (nu mai pot vorbi, voce modificată, mai groasă, mai gâjâită)
  33. Urgența urinării, urinarea frecventă, nevoia bruscă de a merge la toaletă
  34. Modificările vocii: răgușeală, ton neuniform, pierderea vocii etc.
  35. Dureri și simptome în zona genital, cu afectarea variată a vieții sexuale
  36. Urinare frecventă, eventual în timpul nopții

 

Simptome de anxietate care implică pielea/mișcarea:

simptome axietate piele

  1. Senzație de arsuri cutanate (mâini, picioare, fețe, buze etc.)
  2. Sensibilitatea pielii este modificată, simțiti mai puțin intens sau mai intens atingeri, rece/cald
  3. Mâncărime dar fără erupție cutanată
  4. Amorţeală
  5. Furnicături, senzație de înțepături, curent electric
  6. Pielea este roșie fără motiv la nivelul feței, gîtului sau alte zone
  7. Pielea se simte rece, umedă, transpirații, uneori în exces
  8. Probleme de piele, infecții, erupții cutanate localizate sau extinse
  9. Mâini sau picioare reci, în excess valuri de rece urmate de valuri de transpirație
  10. Modificări de culoare, paloare excesivă
  11. Durere severă la nivelul pielii
  12. Mers dificil/greoi
  13. Senzația de nu mai putea mișca mânile/picioarele
  14. Senzația și convingerea că nu mai puteți merge/merge normal/ că nu vă mai puteți tine pe picioare
  15. Senzația că urmează o răceală, nas înfundat, ochi roșii
  16. Senzație de corp moale, ”senzație de sfârșeală”

 

Simptome de anxietate asociate cu ochii și vederea:

simptome anxietate ochi

  1. Vedere distorsionată, încețoșată
  2. Ochii uscați, apoși sau mâncărime
  3. Stele, flash-uri la în câmpul visual, pete în campul vizual
  4. Probleme de vedere diminuată/anulată (cecitate psihică)
  5. Ochii sensibili la lumină
  6. Pupile dilatate sau contractate
  7. Lumini intermitente atunci când ochii sunt închiși
  8. Percepția dvs. de adâncime este greșită

 

Simptome de anxietate asociate cu mintea și gândirea:

simptome anxietatea gandire

  1. Senzație de ”rău” fără a putea preciza ce este acel rău
  2. Starea modificată a realității, a conștiinței
  3. Gânduri nebunești
  4. Deja Vu, un sentiment de genul în care ați făcut sau ați experimentat ceva înainte
  5. Depersonalizarea (senzația că vă depărtați de corp, ca va priviți din afară)
  6. Derealizarea (lumea pare modificată, altfel, în ceață)
  7. Dificultatea de concentrare, pierderea memoriei pe termen scurt
  8. Dificultatea de a vorbi
  9. Dificultate de gândire
  10. Dezorientare, dificultăți de concentrare
  11. Usor distrat
  12. Teama de nebunie
  13. Teama de a pierde controlul
  14. Teama de o nenorocire iminentă, că ceva rău se va întâmpla
  15. Sentimente de nerealitate
  16. Sentimentul frecvent de a fi copleșit, sau că sunt prea multe de care te ocupi sau de facut
  17. Coșmaruri, vise rele
  18. Obsedați despre senzații sau de a vă face bine
  19. Gânduri rapide / Minte care aleargă
  20. Senzatie de mișcare lentă
  21. Gândirea repetitivă sau „tulburarea minții neîncetate”
  22. Reducerea capacității de învățare pe termen scurt, au dificultăți în a învăța informații noi
  23. Pierderea memoriei pe termen scurt, nu-mi amintesc ce am făcut câteva zile, ore sau momente în urmă
  24. Sentimente distruse, senzație de ”suflet gol”
  25. „Stuck” gânduri; gânduri, imagini mentale, concepte, cântece sau melodii care „stau” în mintea ta și reiau mereu și repetat.
  26. Senzație de ”Prins în mintea ta”
  27. Anxietate de bază, reținere sau frică
  28. Adesea simți că ai lumea pe umeri

 

În plus, s-ar putea să vă simțiți, de asemenea, îngrijorați în mod compulsiv că/ de a:

  1. Aveți un atac de cord
  2. Aveți o boală gravă nedetectată
  3. Sunteți pe moarte prematur
  4. Să nu fii nebun sau să vă pierdeți mintea
  5. Să îți pierzi controlul dintr-o data
  6. Să îți faci rău/te sinucizi dintr-o dată
  7. Necontrolabil vă răniți pe cineva sau pe cineva care vă place
  8. Pierderea controlului asupra gândurilor și acțiunilor
  9. A face ceva jenant sau a face un nebun din tine
  10. Pierzi controlul în public
  11. Leșin în public
  12. Nu respirați corect
  13. Pierderea controlului asupra realității
  14. Inecarea sau sufocarea
  15. Să fiți singur

Lista de mai sus, desii cuprinzatoare, nu este completă, fiecare om putând avea simptome de anxietate unice, cele de mai sus sunt cele mai frecvente.

 

Ce poți face dacă ai mai multe din aceste simptome anxietate care îți aduc multă suferință?

 

  • Documenteaza-te. Afla cat mai multe informatii despre aceasta afectiune. Citeste mai multe  AICI
  • Mergi la un consult la medicul psihiatru. Fără rușine, fără teamă! Pentru un psihiatru, simptomele de anxietate sunt la fel de frecvente precum simptomele de răceală pentru medicul de familie. Tratamentul este în primul rând unul psihologic și doar secundar medicamentos, dar care se tratează cu rezultate foarte bune.
  • Fii pregătit să începi tratamentul – prin psihoterapie vei descoperi cauzele anxietății tale și cum să îți schimbi viața pentru ca acestea să dispară definitiv
  • Adu-ți aminte că ceea ce gândești este influențat de cantitatea uriasă de hormoni de stress din sânge și nu o evaluare corectă a realității. Cu alte cuvinte, chiar dacă crezi că înnebunești sau mori, acest lucru nu se va întâmpla doar pt că o gândești.
  • Relaxează-te, respiră rar și adânc, majoritatea simptomelor de anxietate severe trec în 10 minute
  • Invață tehnici de intervenție în atacul de panică. Ai AICI mare parte din tehnicile necesare.
  • Intereseaza-te de programe sau workshop-uri specializate in tratamentul anxietatii

 

Citeste mai departe…

CUM LINISTIM UN ATAC DE PANICA

TRATAMENT ANXIETATE – WORKSHOP „Dincolo de Frica”