Mulți copii prezintă simptome obsesive compulsive, cum ar fi comportamente repetitive și ritualice, dar când aceste comportamente afecteaza sever viata celor mici, mai ales sub forma unor gânduri intruzive, pot fi un semnal de alarma pentru condiții psihiatrice mai grave, potrivit unui nou studiu publicat noiembrie 2018 în Jurnalul Academiei Americane de Psihiatrie a Copilului și Adolescentului. Actiunile repetitive sunt comune la copiii mici si sunt de fapt o parte sanatoasa a dezvoltarii, a spus autorul principal al studiului, Dr Ran Barzilay, psihiatru pentru copii si adolescent si om de stiinta la Institutul de Brain Lifespan (LiBI ) din Philadelphia (CHOP). Atunci cand aceste simptome continua in adolescenta si incep sa interfereze cu activitatile de zi cu zi, atunci parintii si medicii au nevoie sa examineze cauza si tratamentele disponibile.

Pentru acest studiu, cercetatorii au dorit sa identifice  acele simptome care pot deveni un indicator pentru tulburari mentale grave. Au fost evaluati mai mult de 7.000 de participanți cu vârste cuprinse între 11 și 21, inclusiv pentru simptome obsesiv-compulsive și alte tulburări majore de sănătate mintală. Simptomele obsesiv-compulsive au fost împărțite în patru categorii: gânduri rele intruzive, repetare / verificare, simetrie și curățare / contaminare. Echipa de cercetare a investigat apoi asocierea acestor simptome cu diagnosticul de tulburare obsesiv compulsivă (TOC), episod depresiv, psihoză și ideație suicidară. Potrivit constatărilor, simptomele obsesiv-compulsive au fost comune (38,2%) la tinerii care nu căutau tratamente de sănătate mintală, în special la fetite și după pubertate. Doar 3% din cei examinati îndeplineau de fapt criteriile pentru TOC.

Toate simptomele obsesiv-compulsive au fost legate de rate mai mari de TOC, depresie, psihoză și ideație suicidară. Cu toate acestea, gandurile proaste intruzive – predominante in 20% din cazuri – au aratat cele mai substantiale asociatii cu conditiile psihiatrice majore. Aceste gânduri rele includ gânduri despre rănirea lui sau a altora, imaginarea unor imagini violente sau teama că persoana ar face putea face ceva rău fără să intenționeze. Copiii cu astfel de gânduri aveau mai multe șanse să dezvolte psihopatologie gravă dincolo de TOC, inclusiv depresie și sinucidere. Aceste simptome pot fi vitale pentru identificarea adolescentilor care sunt pe o traiectorie psihiatrica potential severa.

Cercetatorii sugereaza ca verificarea existentei acestor simptome obsesiv compulsive in timpul vizitelor medicale poate oferi o oportunitate pentru clinicieni pentru a identifica conditiile psihiatrice grave la adolescenti, permintand astfel o interventie mai timpurie si cu rezultate mai bune.