Anxietate Generalizata » Cauze, Simptome si Tratament | Clinica Hope

Anxietate generalizata

Îți faci griji că îți faci prea multe griji? Ai fost îngrijorat și anxios încă de când erai mic? Atunci e posibil să suferi de tulburare de anxietate generalizată (TAG). Deși această tulburare debutează în general în jurul vârstei de 30 de ani, cele mai multe persoane diagnosticate mărturisesc că așa au fost toată viața.

Ce este tulburarea de anxietate generalizată?

anxietatea generalizata

Tulburarea de anxietate generalizata se caracterizează prin griji excesive și permanente legate de multiple aspecte ale vieții, cu incapacitatea persoanei afectate de a-și controla anxietatea și gândurile negative, care interferează cu activitatea de zi cu zi.

Te gândești că asta descrie întreaga populație a lumii. Mai ales în vremurile tulburi și stresante pe care le trăim. In acest caz ai parțial dreptate. Cu siguranță anxietatea face parte din viața interioară a tuturor persoanelor sănătoase. Ceea ce distinge însă grijile firești de zi cu zi, de cele din tulburarea de anxietate generalizată sunt:

• frecvența grijilor
  • intensitatea grijilor,
  • lipsa de control asupra propriilor gânduri
  • impactul pe care gandurile le au asupra funcționării noastre normale.

De exemplu: Cei mai mulți dintre noi suntem uneori preocupați de aspecte financiare. Insă acest lucru se întâmplă atunci când există o potențială amenințare concretă asupra bunăstării noastre, precum faptul că o factură neplătită ar putea duce la întreruperea curentului sau o creștere a chiriei ne va da tot bugetul peste cap. O persoană care suferă de tulburarea de anxietate generalizata va avea gânduri negative recurente zilnic, timp de luni la rând, în legătură cu banii. Și de cele mai multe ori aceste gânduri și senzația de anxietate vor fi complet disproporționate față de problema cu care se confruntă.  Vor fi incontrolabile și vor cauza o serie de alte simptome fizice și psihice, ce afectează bunăstarea generală.

Persoanele diagnosticate cu tulburare de anxietate generalizată o descriu în felul următor:

„Știi momentul când te împiedici și nu știi dacă o să cazi sau nu? Așa mă simt toată ziua.”

„Anxietatea generalizată e ca atunci când bagi mâna în buzunar după portofel și descoperi că nu e acolo, și asta e starea ta constantă, toată ziua.”

„E ca și cum am un pietroi pe piept și nu pot să respir destul de profund.”

Semne și simptome ale tulburarii de anxietate generalizata

Anxietatea este o stare de activare, în care sunt secretați hormoni de stres (adrenalină și cortizol). Se produce aceasta stare pentru a ne mobiliza și pregăti corpul și mintea de confruntarea cu o situație periculoasă. Rezultă astfel o serie de schimbări în corp, precum: creșterea pulsului și a presiunii vasculare; accelerarea ritmului respirator sau relaxarea musculaturii stomacului. Toate acestea duc la o serie de simptome fizice pe care persoanele cu anxietate generalizată le resimt. Le resimt mai ales în condițiile în care această activare fizică și mentală este repetată și prelungită, afectând inevitabil buna funcționare a organismului.

Iată care sunt cele mai comune simptome:

• griji excesive legate de lucruri obișnuite;
  • dificultăți în controlarea grijilor sau a senzației de anxietate;
  • neliniște și iritabilitate;
  • conștientizarea faptului că îți faci prea multe griji;
  • dificultăți în a adormi și a se relaxa;
  • oboseală;
  • probleme de concentrare;
  • dureri de cap, de stomac, musculare;
  • tensiune musculară;
  • transpirații sau frisoane;
  • senzație de leșin sau de amețeală;
  • amorțeală sau furnicături la nivelul mâini sau degetelor;
  • necesitatea de a merge des la toaletă.

Simptomele tind să fie cronice și să aibă o evoluție ondulantă de-a lungul vieții. Se intampla in perioade în care sunt subclinice, adică nu sunt suficient de grave pentru a întruni diagnosticul de tulburare de anxietate generalizată și perioade clinice.

Cele mai frecvente cauze de îngrijorare pentru anxietatea generalizata diferă în funcție de vârstă.

În cazul adulților este vorba despre:

• responsabilități profesionale;
  • bani;
  • propria stare de sănătate sau cea a apropiaților;
  • copii și lucruri rele care ar putea să li se întâmple;
  • lucruri minore, precum: teama de a nu întârzia, treburile pe care trebuie să le facă acasă.

În cazul copiilor și adolescenților, grijile sunt legate cel mai adesea de:

• școală;
  • propria competență;
  • prieteni;
  • catastrofe, precum un cutremur sau un război.

Copiii și adolescenții care suferă de tulburare de anxietate generalizată tind să fie perfecționiști, nesiguri de sine si conformiști. Adesea refac multe sarcini din cauză că nu sunt satisfăcuți cu orice e mai puțin decât perfect. De obicei depun efort excesiv pentru a obține aprobări și asigurări de la cei din jur în legătură cu competența lor și cu alte lucruri care îi îngrijorează.

În cazul persoanelor în vârstă, anxietatea este cauzată mai ales de:

• afecțiuni fizice, adesea cronice de care suferă;
  • siguranță (teama de a nu cădea și de a nu se lovi, de a nu avea un accident).

De-a lungul evoluției afecțiunii, obiectul grijilor poate varia.

Cauzele anxietatii generalizate

La fel ca în cazul celorlaltor tulburări de anxietate, cauzele exacte ale tulburării de anxietate generalizată nu sunt cunoscute. Există însă o serie de factori de risc, care cresc probabilitatea ca cineva să dezvolte această afecțiune. Aceștia sunt:

• Factori genetici – o treime din riscul de a suferi de anxietate generalizată este genetic. Dacă ai o rudă apropiată care are acest diagnostic, și tu ai șanse mai mari de a dezvolta această afecțiune.
  • Factori ce țin de personalitate și temperament – trăsături precum negativismul, timiditatea, comportamentul evitant, sunt asociate cu o incidență crescută a tulburării de anxietate generalizată.
  • Factori de mediu – evenimentele negative din copilărie, protecția excesivă a părinților sau alte situații traumatizante au fost asociate cu diagnosticul de anxietate generalizată.

Tratamentul tulburarii de anxietate generalizata

Tulburarea de anxietate generalizată este tratată în general atât cu ajutorul medicației, cât și al psihoterapiei. Iată care sunt cele mai eficiente metode de tratament:

1. Terapia cognitiv-comportamentală (TCC)

Acest tip de psihoterapie reprezintă standardul de aur în vindecarea tulburărilor de anxietate. În timpul sesiunilor de terapie individuale sau de grup, esti ajutat să-ti identifici gândurile și comportamentele provocate de anxietate. Se urmareste scopul de a învăța să le controlezi și să le înlocuiesti cu gânduri mai realiste și comportamente constructive. Acest lucru duce în timp la diminuarea anxietății.

2. Terapia dialectic-comportamentală (DBT)

Acest tip de psihoterapie a fost inițial conceput special pentru tratarea pacienților suicidali sau cu tulburare de personalitate borderline, pentru care terapia cognitiv comportamentala nu dădea rezultate. In realitate aceasta s-a dovedit a fi eficientă în tratarea multor altor afecțiuni, inclusiv a anxietății. DBT constă atât în ședințe individuale de terapie, cât și într-un grup de abilități. Aici participanții beneficiază de psihoeducație, pentru a-și putea gestiona mai bine simptomele. O componentă importantă a anxietății generalizate o reprezintă emoția copleșitoare de frică și anxietate. Terapia dialectic-comportamentala ne poate ajuta să gestionăm mai bine trăirile intense și să dobândim controlul asupra emoțiilor în loc să le lăsăm pe ele să ne controleze. Este o aptitudine pe care mulți dintre noi nu am învățat-o niciodată. În plus, modulul de mindfulness ne ajută să ne calmăm mintea hiperactivă, care fabrică scenarii negative, și să ne concentrăm pe prezent.

3. Metode de tratament bazate pe mindfulness

Mindfulness este un concept împrumutat din tradiția Budistă și reprezintă capacitatea de a fi prezent pe deplin, de a fi complet conștient de ceea ce te înconjoară, fără a fi însă copleșit de ceea ce se întâmplă în jurul tău. Ne putem cultiva calitatea de a fi mindful prin meditație. Se poate ajunge la o stare de conștientizare deplină, fără judecată, a experienței prezente, cu tot ceea ce înseamnă aceasta: propriile gânduri, senzații din corp și sunete sau persoane din exterior. Întrucât practica mindfulness s-a dovedit a avea efecte benefice asupra sănătății psihice, multe persoane au ajuns să o încorporeze în metode de terapie a diferitelor afecțiuni psihice. Printre acestea se numără DBT, pe care l-am menționat anterior. Se mai pot preciza si Reducerea Stresului Bazată pe Mindfulnes (MBSR) sau Terapia Cognitivă Bazată pe Mindfulness (MBCT). Studiile arată că MBCT și MBSR sunt eficiente în reducerea simptomelor de anxietate, precum și de depresie, care însoțește adesea tulburările anxioase.

4. Medicația

În funcție de severitatea afecțiunii, precum și de nevoile tale specifice, medicul psihiatru îți poate prescrie medicamente pentru a trata tulburarea de anxietate generalizată. Printre cele mai eficiente și des utilizate clase de medicamente se numără:

• Inhibitorii selectivi ai recaptării serotoninei (ISRS)
  • Inhibitorii Recaptării Serotoninei și Norepinefrinei,

Sunt folosite de asemenea și în tratamentul depresiei. Aceste medicamente au rolul de a regla nivelul unor neurotransmițători din creier, și deși nu se cunoaște exact mecanismul prin care au efecte benefice în anxietatea generalizată, ele reduc intensitatea simptomelor. Benzodiazepinele sunt mai eficiente în tratamentul acestei afecțiuni decât antidepresivele. Prezintă însă dezavantajul riscului de adicție și al creșterii toleranței.

Inapoi la categoria principala