Depresia la batrani - Clinica Hope
depresia la batrani

Depresia la bătrâni

Depresia este o afecțiune foarte frecventă la vârsta a treia.

Cu toate acestea, două treimi din pacienții afectați nu se adresează medicului psihiatru, deoarece simptomele sunt frecvent mascate de simptome fizice, și retragerea socială a ajuns din păcate în România o normalitate periculoasă.

Depresia la bătrâni apare frecvent asociată cu prezența unor boli somatice severe sau cu boli cu afectare cerebrală, ca accidentele cerebrale vasculare, boala Parkinson sau boala Alzheimer. De asemenea, procesul normal de îmbătrânire, anumite deficite de vitamine (din familia vitaminelor B, folați, etc), problemele sociale (deficite financiare cronice, singurătate, neglijare din partea copiilor, etc), polipragmazia medicamentoasă (tratamente medicamentoase multiple) se adaugă și ele ca posibile cauze ale depresiei la bătrâni.

Depresia la bătrâni (cel puțin simptomele) diferă de cele ale adulților mai tineri, fiind atipice pentru simptomele unui episod depresiv major. Astfel, vârstnicii nu remarcă un anumit moment pentru debutul simptomelor psihice, ci se axează pe simptome legate de anxietate și pe simptomele somatice (astenie, cefalee, palpitații, dureri slab localizate, amețeli, dispnee, tulburări garstrointestinale).

Aceste simptome îngreunează ajungerea la medicul psihiatru și punerea diagnosticului.

Frecvent apare un declin al performanțelor cognitive și mnezice (nu se pot concentra, uită, nu mai știu să se descurce), ceea ce ridică probleme de diagnostic diferențial.

De altfel, depresia la bătrâni se mai numește și pseudodemență, fiindcă aceste probleme de gândire și memorie seamănă cu cele din demență.

Pot apărea idei delirante de persecuție, de obicei credințe legate de persecuția din partea vecinilor, furt din casă, etc.

Decesul unuia dintre soți poate aduce depresia în prim plan și facilita mersul la medic. Doliul sănătos nu ar trebui să dureze mai mult de câteva luni. Depășirea acestei perioade ar trebui însoțită de apelarea la un medic psihiatru.

Persoanele de vârstă a treia pot avea frecvent reticențe uriașe legate de apelarea la un medic psihiatru. Explicații date cu blândețe și insistență din partea „copiilor” deveniți adulți ajută enorm. Succesul poate fi deosebit de satisfăcător pentru ambele părți.

Tratamentul atent condus de psihiatru, pentru a evita interacțiunile cu celelate tratamente medicamentoase, duce la îmbunătățirea vizibilă a stării psihice a bătrânului.

Am depresie. Sunt nebun?
Categoric, NU.

În psihiatria actuală termenul de „nebun” nu mai există, este perimat și nu corespunde nici unei boli. Folosirea lui a dus la grave discriminări ale bolnavilor psihici, în condițiile în care psihiatria este o ramură a medicinei ca oricare alta, iar tulburările psihice sunt afecțiuni ale sistemului nervos central (creierului, psihicului).

Dacă țineți să îl folosiți, acest termen denumește persoanele la care nu mai există o legătură adecvată cu realitatea, au halucinații, delirează, sunt confuzi sau dezorganizați.

În cazul tulburărilor depresive, termenul de „nebun” este și mai inadecvat, persoanele deprimate fiind foarte conștiente de limitele realității.

citește mai departe

CAUZE DEPRESIE