Ce face, mai exact, un medic specialist logoped? Cand stii ca trebuie sa ajungi la logoped cu cel mic? Care e aportul unui logoped, dar si care este rolulul parintelui Adesea, copiii incep terapia logopedica intre varsta de un an si trei ani. Majoritatea problemelor in legatura cu vorbirea si limbajul copilului apar atunci cand acesta are intre optsprezece luni si doi ani, dar este intotdeauna o idee buna sa contactezi mai devreme un logoped daca ai nelamuriri.
Logopedia este de fapt o metoda de terapie prin care un logoped ajuta copilul sa pronunte corect niste sunete. Uneori mai multe, uneori mai putine. Dar cel mai important este ca la sesiunile de logopedie, mai ales la prima ședință de logopedie sa lege o relatie terapeutica de acceptare. Astfel toata terapia care se desfasoara printr-o joaca sa fie acceptata de copil si sa-i faca placere.
Incercam sa raspundem intrebarilor despre mersul cu copilul la logoped.
Impreuna cu Consuela Balasa, colega noastra Lucia Ionita – logoped – discutam in cadrul emisiunii “De vorba cu Doctorul” despre problemele care ne preocupa referitor la copiii nostri. In special pe tematica logopediei.
Cine identifica problemele copilului pentru a decide sa mearga la un logoped. Si nu in ultimul rand vorbim si despre rolul parintelui in tratamentul copilului.
Este indicat sa mergi cu copilul la logoped in momentul in care constati la copilul tau ca intampina o problema de vorbire. Sub orice forma ar fi ea. Ori nu pronunta corect niste sunete. Ori apare aceasta intarziere in dezvoltarea vorbirii. Pe parcursul dezvoltarii copilului, el trebuie sa parcurga niste etape. Acele etape au o anumita contributie in vorbirea curenta de mai tarziu.
Fie ca este vorba de intarziere sau de stalcirea cuvintelor nespecifice varstei lui.
In mod normal copilul ar trebui sa aiba 20-50 de cuvinte in vocabular. Chiar daca nu le pronunta pe toate corect, el trebuie sa aiba un bagaj de cuvinte. Acest vocabular este esențial pentru a-si dezvolta abilitatile de comunicare. In momentul in care ajunge la 3-4 ani si nu dezvolta acest bagaj de cuvinte trebuie sa mergi cu copilul la logoped. Acole este o problema. Exista o lipsa de stimulare adecvata a copilului sau chiar nu are capacitatea sa pronunte. In momentul in care copilul are o intarziere in dezvoltarea aparatului fono-articulator, inseamna ca nu va putea sa pronunte corect cuvintele si trebuie putin ajutat.
Cam 3 ani si jumatate ar fi cea mai adecvata varsta pentru a incepe o terapie logopedica. Exista si situatii in care copilul, la varsta de 2 ani, nu are decat 2-3 cuvinte in vocabular are totusi nevoie de interventie specializata.
In momentul in care nu mergi cu copilul la logoped, acesta poate sa ajunga la varsta scolarizarii si sa nu poate sa pronunte corect sunetele. Nu va putea sa scrie corect sunetele. Este foarte importanta si discriminarea fonematica. El trebuie sa recunoasca fiecare sunet in momentul in care-l pronunta pentru ca sa poata sa-l scrie. Sunt copii care ajung la scoala si care nu vorbesc, de fapt. Astfel nu vor avea cum sa se dezvolte și nu vor putea să meargă în ritmul celorlalți copii din clasă. Această situație poate duce la apariția unor tulburări de ritm și la frustrare.
In literatura noastra avem si scriitori despre care se spune ca au inceput sa vorbeasca foarte tarziu. Poate aceasta vorbire sa progreseze de la sine fara un ajutor?
Sunt situatii si situatii. Nu poti sa spui : acest copil va vorbi peste 6 luni si va vorbi foarte bine pana nu este vazut de un specialist. Dezvoltarea copilului nu inseamna doar dezvoltarea pe o o singura latura, cum este limbajul. El trebuie sa aiba dezvoltare pe toate laturile, gen motricitate. Astfel parintele nu poate sa spuna . “Lasa ca copilul o sa vorbeasca foarte mult dar peste 6 luni.”
Avem tendinta in momentul in care vedem un copil care stalceste cuvintele sau nu vorbeste deloc sa-l catalogam ca si cum ar avea o inteligenta sub medie.
Care este legatura reala intre inteligenta cognitiva si limbaj?
Exista o anumita corelatie, intradevar. Dar nu putem sa spunem daca acel copil nu este supus unei evaluari ca are o inteligenta sub medie daca el nu poate vorbi. Am intalnit copii, care aveau o inteligenta peste medie, dar nu puteau sa vorbeasca la nivelul celorlalti copii de varsta lui.
In primul rand logopedia necesita sa mergi cu copilul la logoped. Exista o prima etapa de evaluarea a copilului, de punere in diagnostic. Apoi incep metodele de corectarea a limbajului. Se realizeaza prin exercitii de miogimnastica. Cu aceasta ocazie as recomanda parintilor sa se joace facand anumite strambaturi in fata copilului, astfel incat copilul sa-si exerseze muschii fetei si al limbutei. De multe ori parintele isi corecteaza copiul: “Nu scoate limba!”. Noi din contra, de multe ori asta facem in cabinetul de logopedie. Invatam copilul sa scoata limba, sa-si stearga buzele cu limba; sa duca limbuta spre nas si spre barbie. Toate aceastea sunt extrem de importante si intaresc muschiul limbii astfel incat sa poata sa vorbeasca mai tarziu.
Mai este un lucru foarte important. La 6 luni cand se recomanda diversificarea mancarii, sa se introduca treptat treptat acea mancare putin mai solida. Astfel limbuta va fi antrenata sa se miste in cavitatea bucala. Masticatia trebuie sa fie corecta pentru ca mai tarziu sa poata vorbi.
Logopedul invata copilul sa respire corect. Este o etapa foarte importanta. Multi copii respira pe gura. Inspira si expira pe gura. Respiratia corecta este inspiratie pe nas si expiratie pe gura. Astfel incat aerul din cavitatea pulmonara iese, sa poata sa strabata lringele, faringele si cavitatea bucala. Asa va reusi sa iasa sunetul corect.
Muschiul limbii trebuie antrenat. In porcesul de masticatie limba are o miscare complexa. Atunci are nevoie sa fie antrenata. Antrenamentul se face prin aceasta mancare solida. Bineinteles ca procesul se va face treptat, asa cum recomanda medicii sa fie introdusa. Totodata trebuie sa fie lasat sa se auda. Sa exerseze sunetele. Astfel usor usor el ajunge sa-si controleze sunetul pe care noi il dorim noi de fapt de la el.
In partea de “lalatiune”, cum spunem noi psihologii, copilul la logoped se joaca cu sunetele si exerseaza. Dintr-un sunet ajunge in celalalt. Descopera astfel ca pronunta bine, ca mama reactioneaza, ca ceilalti il aplauda. Astfel cu atat mai mult va folosi acel sunet pentru a capata atentia adultului. Nu ar trebui sa ne deranjeze galagia lor pentru ca el descopera vorbitul.
Am intalnit copii care cand se afla intr-un spatiu care produce ecou, atunci se simt si mai mult incurajati.
Este deranjant? Din contra. Nu este deloc derajnant. In parc sau la joaca copii trebuie lasati sa tipe si sa exerseze. Este locul lor unde ei pot sa se manifeste.
Tratamentul cu copilul la logoped este de durata, bineinteles de la caz la caz. Parcursul este urmatorul:
Ulterior apar exercitiile de respiratie. Acestea sunt printre primele care se fac.
Exercitiile de miogimnastica
Exercitiul specific pentru fiecare sunet in parte.
Terapia se recomanda sa se faca de cel putin 2-3 ori pe saptamana. Pentru a obtine rezultate mult mai rapide se recomanda sa se faca si exercitii acasa. Tratamentul poate sa dureze de la 6 luni in sus. Depinde de gravitatea sunetului afectat.
Ce se intampla intre sedinte? Ce ar trebui parientele sa stie despre ce exercitii sa faca acasa?
De cele mai multe ori logopedul foloseste un caiet in care noteaza tot ce s-a lucrat intr-o sedinta de logopedie copii. Astfel parintele poate sa exerseze acasa dupa schema facuta de catre specialist.
Rolul parintelui
Care este rolul parintelui in tot acest proces cand mergi cu copilul la logoped?
Rolul parintelui este sa incurajeze copilul sa exerseze. Sa prezinte exercitiile sub forma de joc, asa cum este instruit de catre terapeut. La finalul oricarei sedinte terapeutul explica parintelui ce s-a lucrat si cum sa lucreze de acasa. Trebuie sa-l incurajeze pe copil chiar daca nu reuseste de prima data sa spuna sunetul corect. Efectiv este doar o etapa prin care trebuie sa treaca copilul pentru a ajunge la vorbirea adulta.
Sigura ca da. Sunt cazuri in care copilul, chiar daca este adus intr-un cabinet plin de jucarii, sa nu se simta confortabil cu acel terapeut. Orice miscare sau vorba poate sa-l influenteze pe copil si sa dea un pas inapoi. Asta nu inseamna ca terapeutul nu este bine pregatit sau copilul nu va face fata unei terapi. Poate exista o alta persoana la care copiul se va adapta mult mai bine si de la care copilul va invata mult mai bine ulterior. Sa ne aducem aminte urmatorul lucru. In scoala aveam profesori pe care-i placeam si materia lor o invatam foarte bine si aveam profesori pe care nu-i placeam. Desi erau foarte buni ca specialisti materia lor nu o agream.
Trebuie sa caute pana gaseste persoana potrivita pentru copil?
Sigur ca da. Acesta este un prim rol al parintelui, sa gaseasca si sa duca copilul la un terapeut potrivit. Dar atentie.
Parintele trebuie sa se gandeasca ca nu in primele 10 minute poate sa ia decizia ca un terapeut nu este bun pentru copilul sau.
Trebuie sa-i permita terapeutului cel putin 1 ora de acomodare cu copilul pentru a putea sa ia decizia daca ramane la acesta sau nu. Prima tendinta a copilului este sa se joace si sa nu accepte langa el un strain. Pana la urma terapeutul este un strain pe care-l vede pret de 10 de minute. Nu-l accepta imediat in joaca. De aceea este necesar acest timp de acomodare de 1 ora.
Ce rol joaca gradinita sau scoala in identificarea si tratarea problemelor de vorbire?
Rolul acestora este foarte important. La gradinita educatorii descopera copii care nu pronunta corect sau care sunt putin mai tematori sau rezervati. Atunci pot recomanda parintelui sa duca copilul la logoped. Acelasi lucru se intampla si la scoala. Sunt copii care ajung la scoala in clasele primare dar ei nu pot scrie corect. Acest lucru se datoreaza pentru ca de fapt ei nu pronunta corect sunetele respective ca sa le poata identifica si scrie.
Recomand parintilor sa fie atenti la orice etapa de dezvoltare a copilului. In momentul in care au semne de intrebare sa apeleze la specialist. Chiar daca este vorba doar de o intrebare. Dar sa fie sigur ca nu este nici o problema in cursul acesta frumos de dezvoltare a copilului. Recomand parintilor sa duca copii intr-un mediu unde pot sa cunoasca copii de diferite varste. Ei asa pot invata de la cei mai mari. Pot invata anumite jocuri si pot sa-si dezvolte abilitatile dar si sa-si dezvolte limbajul pentru ca vad la cei de langa ei ce fac. Atunci si ei integreaza acea actiune/activitate si este mult mai usor si pentru parinte. Deci incurajam copiii sa socializeze intre ei, sa se cunoasca intre ei, sa se joace intre ei pentru a se dezvolta armonios.
Partener Media: A7TV
Copiii pot avea o intarziere a limbajului expresiv. Aceasta inseamna ca au dificultati in utilizarea cuvintelor, frazelor si propozitiilor pentru a-si exprima clar dorintele si nevoile. Daca un copil de 3 ani nu vorbeste inca sau nu are vorbirea si limbajul atat de mature pe cat ar trebui, poate incepe terapia logopedica pentru a-l ajuta sa se perfectioneze.
Logopedul poate modela, ajusta vocabularul si gramatica intr-un mod corect si poate utiliza exercitii de repetitie pentru a dezvolta abilitatile lingvistice. Exercitiile de articulare sau de producere a sunetelor implica modelarea de catre logoped a sunetelor si silabelor corecte din cuvinte si propozitii pentru un copil. Adesea, acestea sunt realizate in timpul activitatilor de joaca.
Copiii ar putea avea nevoie de terapie logopedica din mai multe motive, cum ar fi intarzieri cognitive (intelectuale, de gandire) sau alte intarzieri de dezvoltare, probleme de inghitire, deficiente de auz.