Terapia pt trauma la copii și adolescenți
Tratamentul traumei din copilărie
Primul pas în ajutarea unui copil expus la un eveniment traumatic este de a-i asigura un mediu sigur, ferit de elementele traumatizante. Ulterior este nevoie de ajutor specializat.
Opțiunile terapeutice sunt:
Terapie cognitiv-comportamentală (TCC) focusată pe traumă
A fost dezvoltată special pentru copii și adolescenți și este cea mai eficientă metodă de tratare a traumelor acestora, conform studiilor științifice. Presupune sesiuni cu copiii, dar și cu părințiiAcestia sunt considerați principalii agenți terapeutici în procesul de vindecare. Aceasta metoda include trei faze, fiecare cu mai multe componente:
❶ Stabilizare
Psihoeducație – copiii și părinții învață care sunt răspunsurile normale la traumă. Acestea includ flashback-uri cu evenimentul, tulburări de somn, dificultate la concentrare, iritabilitate. Înțelegerea că aceste reacții sunt firești este în sine terapeutică pentru victimă. Pe părinți îi poate ajuta să aibă reacții și atitudini adecvate.
De exemplu, dacă trauma la copii a fost instalata ca victima a violenței, părinții nu trebuie să țipe la acesta.
Relaxare – atât copilul cât și părinții sunt învățați tehnici de relaxare pentru a contracara efectul stresor al traumei. Ele pot fi practicate oricând, dar mai ales când apar situații în care copilul își reamintește trauma. Acestea includ:
concentrare asupra respirației
yoga
cântece
dans
rugăciune
făcutul de balonașe
cititul poveștilor
exerciții fizice
mindfulness
alte activități distractive/relaxante
Tehnici de reglare afectivă – acestea ajută copilul să identifice și regleze stările afective negative ce apar în urma traumei. Câteva dintre acestea sunt:
rezolvarea de probleme
managementul furiei
obținerea de sprijin de la cei din jur
Tehnici de procesare cognitivă – ajută la combaterea stresului și obținerea vindecării, prin dobândirea abilității de a distinge gândurile, sentimentele și comportamentele. Este necesara și înlocuirea gândurilor neconstructive cu unele constructive.
Copilul își pune întrebărille „Este adevărat?” și „Mă ajută/ Mă face să mă simt mai bine?”. Dacă răspunsul este nu la ambele, atunci gândul va trebui înlocuit cu unul pozitiv.
❷ Narațiunea traumei
Nararea și procesarea traumei – narațiunea traumei reprezintă povestea copilului despre experiența traumatică. La început, poate fi dificil pentru acesta să vorbească, întrucât emoțiile generate de eveniment pot reapărea. Pe măsură ce procesul avansează, devine mai ușor.
E foarte important să existe o narațiune comprehensivă a traumei. Este necesara opțiunea de a adăuga un paragraf la sfârșit despre cum se simte acum, ce au învățat și dacă s-au dezvoltat după experiență.
❸ Integrare / Consolidare
Stăpânirea factorilor care amintesc de trauma la copii în viața de zi cu zi – factorii care trezesc amintiri legate de traumă sunt stimuli pe care copilul îi poate experimenta în viața de zi cu zi. Stimulii pot declanșa amintiri intense, debilitante, dureroase. Această etapă presupune ajutarea victimei să nu mai evite acești factori, începând cu cei de care le e cel mai puțin frică, ajungând până la cei mai înfricoșători.
Sesiuni comune copii-părinți – sunt oportunități să ajute familiile să se reconecteze și să planifice procesul de vindecare și evoluție.
Promovarea siguranței – este esențial ca tehnicile învățate și informațiile dobândite să fie aplicate în mod constant în viața de zi cu zi. În această etapă familia elaborează împreună un plan pentru a asigura acest lucru și pentru a se pregăti pentru situațiile ce pot apărea.
Desensibilizare și reprogramare prin mișcări oculare (EMDR)
Este o tehnică psihoterapeutică în care copilul/adolescentul este ghidat de către terapeut să rememoreze o amintire sau emoție dureroasă, în timp ce își mișcă ochii rapid (urmărind degetele terapeutului). Această mișcare a ochilor, care se întâmplă în mod natural în timp ce visăm (somn REM). Accelerează procesul de vindecare a clientului. Această metodă este deosebit de utilă în cazul victimelor care nu pot verbaliza experiența traumatizantă.
Terapie prin artă
Este definită ca utilizarea formelor de artă creativă (muzică, mișcare, pictat, teatru) ca o formă de terapie. Calitatea senzorială a artei este esențială în ajutarea copiilor să comunice amintirile traumatizante într-o manieră non-verbală, să se vindece și să evolueze.
Terapia prin joc
Este o metodă de tratament ca răspuns la nevoile de sănătate mintală ale copiilor și este larg recunoscută de experți ca o intervenție eficientă și adecvată în abordarea dezvoltării creierului copiilor. Este, în general, folosită cu copii cu vârsta cuprinsă între 3 și 11 ani și oferă o modalitate prin care aceștia își pot exprima experiențele și sentimentele printr-un proces natural, auto-ghidat și auto-vindecator, folosind numeroase miniaturi cu care să refacă scena traumatizanta și apoi să o înțeleagă, modifice și interiorizeze. Cum experiențele și cunoștințele copiilor sunt adesea comunicate prin joc, devine un vehicul important pentru ei de a cunoaște și de a-i accepta pe ei înșiși și alții.
Medicație pentru trauma la copii
Nu este utilizată ca tratament unic al traumelor copilăriei. Poate ajuta la gestionarea anxietății, atacurilor de panică, depresiei ce pot surveni ca urmare a traumei. Sunt utilizate antidepresive și anxiolitice.
Efectele traumei în copilărie sunt extrem de grave, dar din fericire, cele mai multe situații traumatizante pot fi prevenite. In cazul în care se produc, intervenția precoce poate reduce drastic consecințele negative asupra dezvoltării.