Perioada Grădiniță – Clasa a II-a
Copiii au ritmuri de învățare diferite. Următoarele liste arată ce pot face majoritatea copiilor până la terminarea grădiniței cu privirea la următoarele domenii:
Abilitățile lingvistice ale copilului – pentru GRĂDINIȚĂ:
Să urmeze instrucțiuni verbale cu 1-2 indicații (ex.: Alege o jucărie și vino să stai pe canapea)
Să asculte și să înțeleagă poveștile pentru vârsta lor, spuse de părinți
Să urmărească conversații simple
Să înțeleagă ce se predă la grădiniță
Să răspundă întrebărilor simple cu DA sau NU (Ai mâncat astăzi?)
Să răspundă întrebărilor cu răspuns complex (Ce ai făcut astăzi la grădiniță?)
Să repovestească fabule, părți din povești sau evenimente
Să vorbească despre lucruri care s-au petrecut în timpul zilei
Să pună și să răspundă la întrebări, să ceară informații și să facă comentarii
Să vorbească atunci când îi vine rândul și să mențină subiectul discuției
Să fie atent la ce vorbesc ceilalți
Să înceapă conversații
Să știe că cititul unei cărți este de la început până la sfârșit, de sus până jos și de la stânga la dreapta
Să știe că cuvintele rostite sunt alcătuite din sunete/silabe
Să știe să găsească cuvinte care rimează
Să știe că unele cuvinte au aceleași sunete în ele (apă, capră, iapă)
Să deosebească literele mari sau mici, de mână sau de tipar
Să știe că literele înseamnă transcrierea sunetelor
Să deosebească unele cuvinte vizual (mamă, măr, casă)
Să povestească pozele din povești, din memorie
Să spună povestea uitându-se la pozele din carte
Să-și scrie numele complet
Să deseneze o imagine care spune o poveste; să pună nume și să scrie cuvinte despre povestea respectivă
Să scrie litere mari și mici din alfabet
Își aduce aminte lucrurile învățate în clasă
Înțelege lucrurile învățate în clasă
Urmează 2-3 instrucțiuni (găsește o foaie, ia un creion și scrie-ți numele pe ea)
Să răspundă la întrebări mai dificile cu Da/Nu (Fetița și-a luat jucăriile cu ea când a intrat în casă?)
Pronunță toate cuvintele corect
Spune și repetă povestea în ordinea corectă
Folosește propoziții complete când vorbește despre ideile sale
Folosește marea parte a cuvintelor și a gramaticii corect
Pune și răspunde la întrebări de genul „unde?, ce?, cum?, când?, de ce?”
Discută în conversații când îi vine rândul, păstrând subiectul conversației
Oferă indicații
Compune cuvinte care rimează
Găsește toate literele din cuvinte mici
Silabisește
Identifică cuvintele vorbite cu cele scrise
Identifică litere, cuvinte și propoziții
Pronunță cuvintele când citește
Recunoaște aproximativ 100 de cuvinte comune
Citește cu ușurință povești pentru clasa I
Înțelege ceea ce citește
Scrie clar
Silabisește cuvintele comune corect
Începe fiecare propoziție cu literă mare
Încheie propozițiile cu punct, semnul exclamării sau semnul întrebării
Scrie povestioare scurte sau enunțuri în jurnal
Urmează 3-4 indicații verbale în ordine (stai în banca ta, ridică mâna dacă ai vreo întrebare și așteaptă să-ți dea voie profesoara)
Înțelege cuvinte referitoare la locație și timp, de genul: deasupra, în spatele, lângă, înainte, după, azi, ieri
Răspunde la întrebări referitoare la o poveste
Înțelege ce se predă în clasă
Răspunde la întrebări mai complexe cu da/nu (Copilul din poveste spunea adevărul când a zis că a mâncat la prânz?)
Explică cuvinte și idei
Întreabă și răspunde la întrebările „cine, ce, când, unde și de ce”
Folosește propoziții mai complexe când vorbește
Oferă indicații în 3-4 pași
Folosește vorbitul pentru a informa, convinge și distra
Vorbește la subiect, vorbește când îi vine rândul și folosește contactul vizual pentru a urmări conversația
Începe și încheie conversațiile cum se cuvine
Vorbește din numeroase motive: să comenteze, să convingă sau să distreze pe cineva
Știe toate literele și sunetele
Știe să pronunțe corect cuvintele scrise
Recunoaște vizual multe cuvinte
Deosebește cuvinte care se silabisesc asemănător
Recitește și se corectează când este cazul
Folosește argumente pentru a răspunde la întrebări
Folosește indicii pentru a-și da seama ce înseamnă unele cuvinte, poze sau fapte
Explică părțile principale ale poveștii, de exemplu ideea poveștii, personajele și acțiunea
Prevede ce se va întâmpla în poveste
Citește și spune din nou povestea în ordinea corectă
Citește povești de clasa a doua, poezii și cântece, atât în gând cât și cu voce tare
Găsește cititul distractiv.
Scrie frumos
Folosește multe tipuri de propoziții în jurnal, versuri sau povestioare
Folosește literele mari și semnele principale de punctuație corect
Scrie povești care au un început, mijloc și încheiere
Desparte în silabe corect cuvintele comune
Vorbește des cu copilul tău
Citește-i o varietate mare de cărți
Vorbiți împreună despre poveștile citite
Vorbiți despre cum se aseamănă sau se diferențiază lucrurile din povești diferite
Ajută-ți copilul să identifice tipologii de sunete în cuvinte – exercițiile cu rime sunt ideale pentru așa ceva
Cere-i copilului zilnic să-ți povestească 1-2 lucruri care s-au întâmplat pe parcursul zilei
Vorbiți despre cuvintele noi pe care le auziți
Oferiți des copilului creioane și hârtie pentru a exersa scrisul
Faceți multe activități împreună, de exemplu, aranjatul rufelor, făcut ordine în jucării, mici reparații. Pe măsură ce colaborați, vorbiți despre ceea ce faceți. Oferiți-i copilului indicații de urmat.
Citește mai departe ….
Medic Primar Psihiatru
Psihoterapeut cu peste 15 ani de experienta (peste 10.000 de ore de lucru cu clientii), cu formare in Analiza Tranzactionala
Experienta si interes profesional in psihoterapia persoanelor care sufera de tulburare bipolara si tulburare de personalitate borderline
Fondator al Retelei de Clinici Private Hope
Presedinte al Asociatiei de Terapie Dialectic-Comportamentala
Trainer DBT