Dezvoltarea psiho-motorie la 1 an
POSTURĂ/LOCOMOȚIE:
Merge singur sau ținut de o mână
Se răsucește când e așezat
Se apleacă pentru a ridica un obiect
COORDONAREA MIȘCĂRII:
aruncă jucării
dă obiectul cui îl cere
COMPORTAMENT ADAPTATIV:
Șție când este strigat pe nume
Arată la cerere părțile corpului (ochi, nas, gură, păr, etc.)
Cooperează la îmbrăcare
Înțelege semnificația unor propoziții/ordine simple sau cuvintele repetate frecvent de ceilalți
Înțelege noțiunile de: conținut-conținător, profunzime, solid, lângă, afară.
LIMBAJ:
Folosește cel puțin două cuvinte cu sens
Spune „mama”
Mișcă din cap pentru „nu”
Dezvoltarea psiho-motorie la 1 AN ȘI 3 LUNI
POSTURĂ/LOCOMOȚIE:
Merge bine
Se așază, se ridică fără sprijin de pe podea
COORDONAREA MIȘCĂRII:
Își ține lingurița
Răsfoiește o carte
Lasă o urmă cu creionul pe hârtie
Urcă de-a bușilea o scară
Face un turn din două cuburi suprapuse
COMPORTAMENT ADAPTATIV:
Solicită atenție
Solicită un obiect arătând cu degetul
Răspunde la comenzi simple în context
LIMBAJ:
Folosește jargonul
Vocabular compus din 4-6 cuvinte cu sens
Dezvoltarea psihomotorie la 1 an și 6 luni
POSTURĂ/LOCOMOȚIE:
Merge pe scări cu ajutor
Aleargă
Poate sta ghemuit
COORDONAREA MIȘCĂRII:
Încearcă să mănânce singur cu lingurița
Merge cu spatele
Întoarce 2-3 pagini
Poate trage un obiect
Trasează o linie
Face un turn din 3 cuburi
COPORTAMENT ADAPTATIV:
Arată ce dorește
Cere uneori olița
Imită unele acțiuni ale adultului
Îi plac jocurile cu alți copii
Cunoaște 2-3 părți ale corpului
Sortează după formă, cerc și pătrat
LIMBAJ:
Pronunță 7-10 cuvinte
Pronunță cuvinte-frază într-un jargon propriu
Dezvoltarea psihomotorie la copii de 2 ANI
POSTURĂ/LOCOMOȚIE:
Aleargă liber, fără să cadă
Urcă și coboară singur scări
Se urcă singur în pat
COORDONAREA MIȘCĂRII:
Construiește un turn din 5- 6 cuburi
Întoarce câte o pagină
Se descalță singur
Mâzgălește circular cu priză palmară înaltă
Lovește mingea cu precizie și echilibru
Prezintă flexibilitate crescută a pumnului și rotația antebrațului
COPORTAMENT ADAPTATIV:
Înțelege cel puțin 3 comenzi și le execută
Execută mici treburi casnice
Cere oliță
Se joacă cu alți copii
Se joacă „de-a…”
Sortează 3 forme: cerc, pătrat, triunghi
Numără până la 3-4
Ajută la dezbrăcat
Știe două culori
LIMBAJ:
Face propoziții simple din 2-3 cuvinte (substantiv+verb)
Folosește „mie”, „ție”, „al meu”, „al tău”
Își utilizează prenumele când vorbește despre el/obiecte care îi aparțin
Dezvoltarea psihomotorie la copii de 2 ANI 6 LUNI
POSTURĂ/LOCOMOȚIE:
Fuge, țopăie
Sare cu ambele picioare de pe podea
Urcă scările singur, alternând picioarele
COORDONAREA MIȘCĂRII:
Deschide nasturii
Ține corect creionul (priză digitală)
Prinde o minge și o aruncă
Face un tren aliniind 3 cuburi
Face un turn din 8 cuburi
Trasează o linie imitând adultul
COPORTAMENT ADAPTATIV:
Pune întrebări simple
Vorbește singur când se joacă
Joc simbolic (setul de ceai, păpușa)
Merge să bea singur
Spune poezii scurte
LIMBAJ:
Utilizează „eu” corect, „tu”, „el”, „ea”
Își spune numele complet
Folosește pluralul și trecutul și prepozițiile „în”, „pe”
Dezvoltarea psiho-motorie la copil – varsta 3 ANI
POSTURĂ/LOCOMOȚIE:
Pedalează o bicicletă cu roți ajutătoare
Este autonom
COORDONAREA MIȘCĂRII:
face o scară din 6 cuburi, după model
copiază „+” și pătratul
desenează linii perpendiculare
pliază hârtia pe diagonală
Stă când pe un picior, când pe celălalt
Face un pod din 3 cuburi
COPORTAMENT ADAPTATIV:
Se îmbracă, se dezbracă, se spală și mănâncă singur
Completează puzzle-uri mai complexe
Compară/sortează după: mărime, culoare, greutate, durată
Se orientează după „jos”, „sus”, „în față”, „în spate”
Poate urma două instrucțiuni emise împreună
Deosebește momente ale zilei
Explică utilitatea obiectelor
Numără corect până la 10
LIMBAJ:
Utilizează frazele
Utilizează conjuncții: „și’, „dar”
Reproduce poezii
Relatează despre 2 imagini
Dezvoltarea psiho-motorie la copil – varsta 5 ANI
POSTURĂ/LOCOMOȚIE:
Fuge, dansează, pedalează
Se joacă cu mingea diferite jocuri
COORDONAREA MIȘCĂRII:
Construiește scară din 10 cuburi după model
Copiază triunghiul
Desenează linii frânte, duble, unește punctele
Sare într-un picior
Învață să-și lege șireturile
Înfășoară un fir pe o bobină
COPORTAMENT ADAPTATIV:
Se îmbracă, se dezbracă, se spală, mănâncă singur
Joacă jocuri cu reguli
Acceptă regulile grupului
Arată corect stânga-dreapta
Știe zilele săptămânii
Cunoaște momentele zilei: „dimineață, după-amiază, noaptea”
Numără corect mai mult de 20 de obiecte
LIMBAJ:
Oferă explicații complexe
Folosește „azi”, „mâine”
Relatează detaliat despre 3 imagini
Explică utilitatea a 4-5 obiecte
Denumește 2-3 noțiuni generale
Grupează obiecte din 3 categorii diferite
Dezvoltarea psiho-motorie la copil – varsta de 6 ANI
POSTURĂ/LOCOMOȚIE:
Poate practica anumite sporturi
COORDONAREA MIȘCĂRII:
Face treburi casnice
Jocuri de îndemânare-decupaje
COPORTAMENT ADAPTATIV:
își cunoaște adresa și numărul de telefon
inventează jocuri
desenează rombul
recunoaște 3 momente ale zilei
cunoaște 3-4 anotimpuri
știe 5-7 zile ale săptămânii
stabilește asemănări între 3 noțiuni
indică 6-7 culori/nuanțe
traduce noțiuni/concepte în cifre sau litere (ex: ideea de 2 în cifra 2)
Grupează obiecte din 4 categorii diferite
LIMBAJ:
Recunoaște 2-3 litere
denumește din memorie 4-5 noțiuni generale
definește 4 obiecte sau ființe
Folosește „azi, mâine, ieri”
Apare gândirea logică
Cu siguranta ti-ai facut deja rapid analiza propriului copil si ai cateva semne de intrebare. In ceea ce priveste dezvoltarea psiho-motorie la copil, ar trebui sa-ti faci griji in urmatoarele situatii:
- daca copilul tau nu indeplineste criteriile la mai multe capitole din aceeasi grupa de varsta
- daca copilul tau are intarzierei la un sigur capitol, insa intarzierea este destul de mare.
In aceste cazuri este bine sa iei legatura cu un medic pediatru. El are specializare pe acest domeniu si iti poate spune daca este cazul sa apelezi la ajutor sau pur sisimplu sa insisti pe unele lucruri acasa cu copilul. In fond si la urma urmei, familia si prietenii sunt cei care determina cresterea armonioasa a copilului.
Pentru cazurile mai grave medicul iti poate recomanda sa apelezi la ajutorul unui psihoterapeut sau al unui logoped. Acestia ii pot ajuta pe copii sa recupereze la capitolul unde au probleme prin terapie bazata pe joaca.