ADHD - Clinica Hope

Tulburarea hiperchinetică cu deficit de atenție – ADHD la adulți

Tulburarea hiperchinetică cu deficit de atenție – ADHD este o tulburare mentală care presupune o combinație de probleme persistente, precum dificultatea de a fi atent, hiperactivitatea și comportamentul impulsiv. ADHD la adulți poate duce la relații instabile, performanțe scăzute la serviciu sau la școală, stimă de sine scăzută și altele.

Simptomele încep în copilăria timpurie și continuă și la vârsta adultă. Deși mulți copii depășesc această problemă, circa 60% continuă să o aibă și ca adulți. În unele cazuri, ADHD nu este recunoscut sau diagnosticat decât la vârstă adultă. Este posibil ca simptomele la adulți să nu fie la fel de clare ca la copii. La ei, hiperactivitatea poate scădea, dar impulsivitatea, incapacitatea de a sta locului și dificultatea de a se concentra pot fi încă prezente.

Simptomele ADHD la adulți

Unii oameni cu ADHD au mai puține simptome pe măsură ce înaintează în vârstă, dar unii adulți continuă să aibă simptome majore care le afectează funcționarea zilnică. Ele pot fi de la blânde la severe.

Mulți adulți cu ADHD nu sunt conștienți că au această tulburare – știu doar că sarcinile de zi cu zi sunt greu de îndeplinit. Le este greu să se concentreze sau să stabilească priorități, nu reușesc să-și respecte termenele și uită de întâlniri sau alte activități sociale. Incapacitatea de a-și controla impulsurile merge de la lipsa de răbdare la o coadă sau în trafic, până la schimbări de dispoziție și crize de furie.

Printre simptome se numără:

• Impulsivitate,
  • Plictiseală cronică,
  • Lipsă de memorie,
  • Depresie,
  • Stimă de sine scăzută,
  • Dezorganizare și incapacitate de a stabili priorități,
  • Capacitate scazută de gestionare a timpului,
  • Probleme de concentrare asupra unei sarcini,
  • Incapacitate de multitasking.
  • Probleme în relații și/sau la serviciu,
  • Hiperactivitate sau neliniște,
  • Lipsă de planificare,
  • Lipsă de motivare,
  • Probleme în gestionarea furiei,
  • Toleranță scăzută la frustrare,
  • Schimbări frecvente de dispoziție,
  • Probleme cu urmărirea și ducerea sarcinilor la bun sfârșit,
  • Probleme în a înfrunta stresul.

Ce este normal si ce este ADHD la adulți?

Aproape toată lumea are simptome similare celor din ADHD într-un moment sau altul. Dacă problemele tale sunt recente sau au apărut numai ocazional în trecut, probabil că nu ai ADHD. Diagnosticul de ADHD la adulți se pune numai atunci când simptomele sunt destul de severe ca să-ți provoace probleme continuu, în mai multe aspecte ale vieții. Diagnosticarea la vârste adulte nu este ușoară, pentru că anumite simptome sunt similare cu unele cauzate de alte afecțiuni, ca anxietatea sau tulburările de stare de spirit. Și mulți adulți cu ADHD au cel puțin încă o afecțiune mentală, cum ar fi depresia sau anxietatea.

Cauze ADHD-ului la adulți:

Cauzele exacte ale ADHD-ului nu sunt clare, dar cercetările continuă. Printre factorii care ar putea fi implicați în dezvoltarea ADHD la adulți sunt:

• Genetica. Pot există cazuri de ADHD în familie, și studiile arată că genele ar putea juca un rol.
  • Mediul. Anumiți factori de mediu, cum ar fi expunerea la plumb în copilărie, pot crește riscul.
  • Probleme de dezvoltare. Problemele cu sistemul nervos central în momente cheie ale dezvoltării pot juca și ele un rol.

Factori de risc ai ADHD-ului la adulți

Ai un risc crescut de ADHD dacă:

• Ai rude de sânge (părinți sau frați) cu ADHD sau altă tulburare mentală.
  • Mama ta a fumat, a consumat alcool sau droguri în timpul sarcinii.
  • În copilărie ai fost expus la toxine de mediu, ca plumbul, găsit mai ales în vopseluri și țevile din clădirile vechi.
  • Ai fost născut prematur.

Cum se stabilește diagnosticul la adulți:

Semnele și simptomele ADHD la adulți pot fi dificil de detectat. Cu toate acestea, simptomele principale apar devreme (înainte de vârsta de 12 ani) și continuă și la vârste adulte, creând probleme importante.

Nu există un singur test care să confirme diagnosticul. Diagnosticarea se face pe bază de:

• Examinare fizică, pentru a elimina alte posibile cauze ale simptomelor.
  • Strângerea de informații, cum ar fi întrebări despre alte probleme medicale curente, istoricul medical personal și familial, precum și istoricul simptomelor.
  • Teste psihologice sau de evaluare a ADHD care ajută la strângerea și evaluarea informațiilor despre simptome.

Alte afecțiuni care seamănă cu ADHD

Unele afecțiuni sau tratamente medicale pot provoca semne și simptome similare celor de ADHD. Printre acestea, se numără:

• Tulburări psihice, între care tulburări ale stării de spirit, ca depresia sau anxietatea, tulburări de comportament, deficite de limbaj și de învățare (ca dislexia) sau alte afecțiuni psihiatrice
  • Probleme medicale care pot afecta gândirea sau comportamentul, precum o tulburare de dezvoltare, tulburări ale tiroidei, tulburări de somn, otrăvire cu plumb, traume cerebrale sau hipoglicemie
  • Droguri și medicamente – alcool sau alte droguri și anumite medicamente.

Tratament

Tratamentele standard pentru ADHD includ medicație, educare și consiliere psihologică. De cele mai multe ori, cea mai eficientă este o combinație între toate acestea. Medicamentele pot fi prescrise doar de către un medic, care evaluează atent starea ta și urmărește în timp modul în care reacționezi la fiecare dintre ele.

Tratamentul medicamentos recomandat adulților:

• stimulante (de exemplu, metilphenidat), disponibile în regim supravegheat prescris de medicul psihiatru. Cresc capacitatea de concentrare, energia, capacitatea de a duce la bun sfârșit sarcinile, scad oscilațiile emoționale.

Efecte adverse: cefalee, tahicardie, agitație, neliniște, insomnie

• nestimulante – atomoxetina, disponibilă în Romania și în regim complet gratuit adulților care suferă de ADHD, prin compensare CASMB.

Crește concentrarea, tulburările de dispoziție, capacitatea de organizare și urmare a cerințelor.

Efecte adverse: iritabilitate, insomnie, gură uscată, amețeală, greață, scăderea apetitului.

Consilierea psihologică te poate ajuta să:

• Îți îmbunătățești gestionarea timpului și aptitudinile de organizare
  • Să înveți cum să îți reduci comportamentul impulsiv
  • Să dezvolți aptitudini de rezolvare a problemelor
  • Să depășești eșecuri din trecut la școală, la serviciu sau în viața socială
  • Să înveți moduri în care să-ți îmbunătățești relațiile cu familia, colegii și prietenii
  • Să dezvolți strategii pentru a-ți controla temperamentul

Tipurile de psihoterapie cele mai comune pentru tratarea ADHD sunt terapia cognitiv-comportamentală și consilierea maritală și de familie.

Ce poți face tu

Pentru că ADHD este o tulburare complexă și fiecare persoană e unică, este greu să facem recomandări pentru toți adulții cu ADHD. Dar câteva dintre aceste sugestii te-ar putea ajuta:

• Fă o listă cu sarcini de rezolvat în fiecare zi.
  • Împarte aceste sarcini în pași mici, mai ușor de dus la bun sfârșit.
  • Folosește bilețele adezive pentru a-ți aminti diferite lucruri – pune-le pe frigider, pe oglinda din baie, în mașină etc.
  • Ține o agendă sau un calendar electronic pentru întâlniri și termene și poartă-le cu tine ca să-ți poți nota oricând lucrurile pe care va trebui să ți le amintești.
  • Creează cu răbdare sisteme de organizare a informației și obișnuiește-te să le folosești constant.
  • Urmează o rutină zilnică și ține-ți lucrurile mereu în aceleași locuri.
  • Cere ajutorul persoanelor apropiate.

Când să mergi la medic

Dacă vreunele dintre simptomele descrise mai sus îți tulbură viața în mod continuu, este bine să întrebi un medic dacă nu e posibil să ai ADHD. Există mai multe tipuri de specialiști în sănătate care pot pune diagnosticul și supraveghea tratamentul. Găsește unul cu pregătire și experiență în tratarea adulților cu ADHD.

Cum să te pregătești pentru întâlnirea cu medicul

Pentru a face diagnosticarea mai ușoară, fă o listă cu următoarele informații:

• Simptomele pe care le ai și problemele pe care le creează
  • Informații personale cheie, cum ar fi motive importante de stres sau schimbări recente în viață
  • Toate medicamentele pe care le iei, inclusiv vitamine, suplimente sau plante, și în ce doze.
  • Consumul de alcool și cafeină și dacă ai folosit sau folosești droguri.
  • Întrebări pe care să i le pui medicului, între care:

– Care sunt posibilele cauze ale simptomelor mele?

– De ce fel de teste am nevoie?

– Ce tratamente există și ce-mi recomandați?

– Care sunt alternativele la abordarea pe care o sugerați?

– Am și alte probleme de sănătate. Cum fac să corelez tratamentele pentru ele?

– Există o alternativă generică pentru medicamentele pe care mi le prescrieți?

– La ce tipuri de efecte secundare mă pot aștepta?

– Îmi puteți recomanda materiale informative sau site-uri din care m-aș putea informa?

CLINICA HOPE se dezvoltă continuu din 2009, pornind de la o idee clară: să ofere pacienților din România numai tratamente psihice cu eficiență dovedită științific, urmărind recomandările de tratament internaționale. Având o echipă completă de psihiatri și psihologi, ne urmărim cu perseverență obiectivele și inovăm continuu, lansând în ultimii ani nu mai puțin de 4 tipuri programe unice de tratament, recomandate de ghidurile internaționale, dar care lipseau în România.

Eforturile de a construi programe complete de tratament au adus clinicii în 2018 o neașteptată apreciere internațională, Clinica Hope devenind singura clinică din România care a primit, în Mai 2018, prestigiosul premiu Rose of Paracelsus, decernat de Asociația Medicală Europeană pentru ”Bune practici medicale”- Best Medical Practice.

Prin programele noastre, ne dorim să oferim toate șansele de recuperare și beneficiile pentru sănătate pentru toți pacienții noștri și să le oferim înapoi Speranța și Echilibrul!