Stresul examenelor
Efecte
Stresul examenelor – O treime dintre adolescenți asociază testele de care depind liceul sau facultatea cu insomnii, coșmaruri, stări de panică și mâncat compulsiv. Psihologii spun că cel mai greu le este liceenilor, care ajung să creadă că nu vor avea o carieră dacă nu iau bacalaureatul. Dacă părinții nu îi ajută, pot ajunge ușor la anxietate, depresie și izolare.
Un psiholog clinician din București a observat la fiul ei și colegii lui de clasă stresul uriaș la care au fost supuși la examenul de evaluare:
Am avut adolescenți care au venit după examenul de capacitate luat cu notă mică, în urma stresului la care au fost supuși
Cele două surse de stres sunt sistemul bazat pe memorare mecanică („tocit”) și așteptările uneori nerealiste ale familiei. Stresul examenelor este un lucru ce nu trebuie neglijat.
Elevii de clasa a VIII-a resimt presiunea pentru o notă mare ca teama de a nu-și dezamăgi părinții. În schimb, absolvenții care se pregătesc pentru Bac respectă tiparul psihic al adulților: se tem să nu își rateze viitorul. Primul semn e verbalizarea fricii: elevul spune „nu cred că iau”, chiar dacă a învățat constant.
Stresul examenelor – Studii
Studii făcute de psihiatri pe liceeni, cu tot cu părinții lor, arată că nivelul de stres resimțit de adolescenți pe parcursul anului școlar este mai mare decât cel al adulților, iar vârfurile apar în perioada premergătoare examenelor. În România, după fiecare testare națională apar în statistici mii de candidați care s-au înscris, dar nu s-au prezentat la probe. Iată una dintre explicații.
Olivia Frățilă, psiholog:
„Stresul examenelor a ajuns la un grad mare. Apar și semnele fizice: nu mai poate să doarmă, are dureri de cap, dureri de burtă, vărsături. Copilul poate refuza examenul, poate refuza profesorii cu care a lucrat. Anxietatea și ulterior depresia sunt foarte aproape.”
Părinții trebuie să discute deschis așteptările lor și ale copilului. Să îi lase câteva ore de pauză. Să îl trimită la o plimbare, să se asigure că se odihnește și că mănâncă la timp și suficient. Intervenția promptă a familiei e hotărâtoare pentru a reduce stresul examenelor.
În ciuda memoriei de scurtă durată, creierul nu ne lasă să „îngrășăm porcul” în ajunul unui examen; e nevoie de sedimentarea informației. Cantitatea de informații asimilată, cu manualul în brațe, înainte de a intra la probă, este practic nulă.
Click video olivia fratila psiholog
Sursa: Stirile ProTV