Prietenia chiar conteaza!
Multiple studii au scos în evidență cât de important este pentru copiii noștri să dobândească abilități de socializare și relaționare. Ulterior definindu-se câțiva pași esențiali pentru creșterea învățării socio-emoționale. Aceiași pași ajută la dobândirea de abilități esențiale pentru împrietenire. Pentru a găsi copiii potriviți, reduc șansele de a fi subsceptibili la a fi excluși sau hărțuiți. De asemenea, cresc probabilitatea de a pune bazele unei vieți sociale care să aducă experiențe benefice pe viitor. Ca și multe alte abilități, unii micuți au un talent nativ pentru aceste aspect, alții au nevoie de sprijinul nostru. Ajută-ți copilul să-și facă prieteni!
Să recunoaștem, unii copii pot să-și facă foarte ușor prieteni. Sunt invitați la toate aniversările, sunt incluși în toate jocurile, ba chiar aleși primii în echipă și văzuți ca prietenul tuturor. Dacă am putea privi puțin în viitorul lor, i-am vedea continuând să aibă un succes în socializare în timpul școlii, dar și pentru restul vieții.
„Psihologii de copii au descoperit despre copiii care sunt populari că au învățat secretul competenței sociale.”
Ca majoritatea abilităților, împrietenirea este definită prin încercări și eșecuri. Cu cât copiii au mai multe oportunități să încerce ce funcționează pentru ei și ce nu, cu atât compentența socială se va dezvoltă mai mult. Acest lucru dezavantajează o grămadă de copii. Copiii care sunt mai retrași și timizi, copiii care n-au avut multe interacțiuni sociale, copiii care n-au învățat acești primi pași critici de împrietenire, copiii care n-au de la cine să învețe sau copiii sunt doar micuții care pornesc cu un handicap în dezvoltarea competențelor sociale.
Așa cum copiii care sunt mai populari continuă să experimenteze aceste abilități ale lor, copiii care nu stau foarte bine la acest capitol vor continua să rămână izolați. În final, durerea provocată de respingerile avute în societate se va amplifica . Aceasta va începe să ne afecteze copiii mult mai mult decât ne închipuim, de multe ori perpetuându-se până la vârsta adultă.
Noile studii efectuate de Concordia University, Florida Atlantic University și Vermont University accentuează importanța sprijinirii copiilor să învețe să socializaze.
„Un studiu de 3 ani, realizat de Jurnalul de Dezvoltare în Psihopatologie, a fost efectuat pe un grup de 130 de fete și 101 băieți din clasele III-V. S-a descoperit că în general colegii îi resping pe copiii care nu prea știu să socializeze. Acestia sunt percepuți ca agresivi sau imaturi. De asemenea, cercetătorii au descoperit că prietenii sunt folosiți și ca o formă de protecție împotriva tristeții copiilor noștri. Altfel spus, amicii pot proteja copiii mai sensibili împotriva depresiei sau anxietății.”
Autorul, Wiliam Bukowski afirmă:
„Efectul pe termen lung al retragerii sociale a unui copil este negativ și de durată. În timp, am descoperit despre copiii care sunt mai retrași că au niveluri mai crescute de tristețe sau emoții depresive. A avea un prieten poate să fie benefic și protector pentru copiii mai retrași sau timizi. Studiul nostru confirmă valoarea prieteniilor, care sunt ca un scut împotriva experiențelor sociale negative.”
Studii realizate la UCLA și Duke University ne arată că până și copiii cu abilitățile cele mai scăzute în relaționare pot fi ajutați. Dezvoltarea aceastor abilități nu poate să facă altceva decât să mărească încrederea în sine a copiilor și să le crească potențialul de împlinire interpersonală. Următorii pași îți vor arăta cum să-ți înveți copilul orice abilitate consideri tu că îi trebuie pentru a se înțelege mai bine cu alții.
Medic Primar Psihiatru
Psihoterapeut cu peste 15 ani de experienta (peste 10.000 de ore de lucru cu clientii), cu formare in Analiza Tranzactionala
Experienta si interes profesional in psihoterapia persoanelor care sufera de tulburare bipolara si tulburare de personalitate borderline
Fondator al Retelei de Clinici Private Hope
Presedinte al Asociatiei de Terapie Dialectic-Comportamentala
Trainer DBT