Comportamentul la scoala
Comportamentul la școală a unui copil nu poate sa fie citit atat de usor de parinti! De cum intră pe ușa școlii, copilul tău începe să simtă tensiune în corp. Este o nouă zi de școală sau grădiniță și totodată o nouă zi în care profesorii se vor purta cu copiii în funcție de note și de performanțe. Iar cerințele sunt din ce în ce mai mari. Nici cu colegii nu îi e prea ușor pentru că pe unii îi simpatizează iar pe alții îi detestă, și ei se judecă unii pe ceilalți și se aliază în funcție de standardele și de etichetele pe care le-au învățat de la adulți. Iar vorbele copiilor sunt tare sincere și usturătoare! Ce mici ajung adesea să se rănească între ei și să sufere mulți ani în urma unor simple vorbe.
Este o încercare continuă și dificilă, de multe ori ținută ascunsă, de a face față presiunii profesorilor, care îi îndeamnă să muncească pentru fiecare materie, presiune la care din nefericire se alătură și părinții. Să ia premii și titluri, să se conformeze fără drept de apel la părerile celui mai popular sau mai agresiv elev. Toate astea, cu sacrificii mari, și cu siguranță fără plăcere. În final rezultă un mare conflict interior, neacceptare de sine, rușine și foarte multă suferință. Copilul tău devine un elev care „nu reușește să se integreze în mediul școlar”. Comportamentul la școală începe să fie altul.
Cum recunoaștem când un copil nu s-a integrat la școală?
Cea mai frecventă cauză întâlnită în comportamentul la școală este legată de dificultatea de a-și controla emoțiile și comportamentul în situații ce pot fi stresante, tipică copiilor, dar apărută la un copil vulnerabil. De exemplu:
Il pot face pe copil vulnerabil și apoi expunerea la stresul școlar (de exemplu, prima zi din noul an de grădiniță sau un test) îi pot depăși capacitatea de reglare a emoțiilor. Astfel poate dezvolta un copil un comportament retras sau agresiv. Atunci când un copil este adesea stresat, speriat, trist sau tensionat, și performanța lui școlară scade, ceea ce creează un cerc vicios.
Reacomodați treptat copilul cu un program asemănător cu cel din timpul școlii – de la ora de culcare și ora de trezire până la activitățile din timpul zilei. Ajutați-l să exerserseze răspunsurile asertive (să facă o cere și să refuze invitațiile nedorite), astfel încât să fie luate în serios nevoile lui. Arătați-i cum să-și organizeze lucrurile – cum să-și facă ghiozdanul, cum să aibă grijă de caietele și cărțile lui, etc. Abilitățile de organizare se învață, nu sunt înnăscute. Învățați copilul să își liniștească îngrijorările prin exerciții de respirație sau de relaxare musculară. Sprijiniți încrederea în sine a copilului și empatia, cerându-i părerea copilului despre diferite situații din familie. Relația dintre părinte și școală trebuie reînnoită. Copilul are nevoie, pentru a se simți în siguranță, să știe că părinții îi pot fi aproape chiar și la școală, ajutându-l să rezolve probleme de disciplină, de încălcare a regulamentului sau cele de siguranță fizică și emoțională.
Uneori, integrarea la școală e dificilă și pentru cel mai adaptabil copil, dar, cu implicare din partea părinților lucrurile pot fi mai bune.
Abordarea acestor teme cu copilul nu este întotdeauna ușor de realizat. Dacă aveți dificultăți, este recomandat să cereți ajutorul unui specialist. Psihologul poate discuta mult mai ușor cu copilul, îi poate observa reacțiile, știe cum să pună problema. De asemenea, știe cum să se adapteze la situație pentru a-l putea ajuta pe cel mic.
In cadrul clinicii Hope, avem terapeuți cu experiență îndelungată în lucrul cu copiii. Specialistii au rezultate foarte bune și cu siguranță îl pot ajuta pe cel mic să se bucure mai mult de școală sau grădiniță, de beneficiile acestora, fara a mai simți tensiune în această privință.