Inceputul celui de-al doilea an scolar in pandemie
Cum sa-i ajutam pe copii sa se adapteze cat mai bine la conditiile inceputului de an scolar?
Inceputul celui de-al doilea an scolar in pandemie reprezinta un moment stresant, atat pentru copii, cat si pentru parinti. Asta pentru ca acum vine pe un teren de nesiguranta si impredictibilitate. Asadar este foarte important sa acordam o atentie sporita starii emotionale a copiilor si adolescentilor.
Este necesar sa cream o buna comunicare cu ei (daca nu avem deja). Trebuie sa le cream un spatiu de siguranta pentru a putea avea acces la gandurile si trairile lor.
Pentru a facilita acest lucru ne sunt necesare 2 elemente:
- timp (in care sa stie ca atentia noastra este 100% in conversatie)
- abilitatea de a-i asculta activ. Este important sa lasam copilul sa se exprime fara a ceda tentatiei de a-l intrerupe frecvent. Sa punem intrebari atunci cand nu stim sau nu intelegem. (din experienta clinica, adolescentii, mai ales, sunt exasperati de momentele in care parintii presupun ca stiu deja ce simt sau ce se intampla cu ei).
Inceputul celui de-al doilea an scolar in pandemie si sentimentelor copiilor
Unele dintre ingrijorarile lor poate, pentru noi adultii coplesiti de grijile cotidiene, vor parea nu prea mari. Este necesar sa analizam din perspectiva universului lor. Nu putem cadea in capcana de a minimaliza aceste ingrijorari fara a le explora impreuna cu ei. Riscam ca ulterior sa nu mai aiba incredere sa vina sa ne povesteasca. Vom trece astfel cu vederea lucruri importante care ar putea fi semnale de alarma legate de echilibrul emotional si de necesitatea consultarii unui specialist in sanatate mintala.
Un alt aspect important ar fi normalizarea trairilor.
Traim momente dificile si trebuie sa punem emotiile lor in context. Este normal sa fie mai agitati si anxiosi la inceputul scolii, mai ales avand in vedere toate lucrurile noi la care trebuie sa faca fata. Este normal sa se simta mai obositi si fara chef la inceput, daca nu si-au modificat din timp rutina astfel incat sa se acomodeze cu trezitul de dimineata. Si este de asteptat ca uneori sa se enerveze mai repede. Important este cum actioneza in toate aceste situatii.
Cum ii ajutam pe copiii aflati la inceputul unui nou ciclu (0, a V-a, a IX-a)?
Inceputul celui de-al doilea an scolar in pandemie pentru boboci, poate fi unul extrem de dificil. Pentru copiii care sunt la inceputul unui nou ciclu scolar lucrurile par sa fie si mai dificile. Pe langa impredictibilitatea data de contextul epidemiologic, valabila si pentru restul elevilor, intervin si alte necunoscute:
- tranzitia intre ciclurile de invatamant si toate ajustarile care sunt necesare in acest sens,
- profesori noi
- colegi noi.
In primul rand, este necesar sa fie creat un sistem relational intre parintii din clasa care sa faciliteze relationarea dintre copii. Este recomandat mai ales la cei de varsta mica.
Putem organiza apoi grupuri de socializare in care avem grija sa includem toti copiii din clasa. Rugamintea este sa avem o grija si mai mare in a-i include si pe copiii cu nevoi speciale. Aceste grupuri se pot desfasura in online sau offline, in functie de situatia in care ne aflam. Sa functioneze NUMAI cu respectarea normelor de distantare sociala in vigoare.
Cum ajutam copiii care sunt in an terminal si au examen?
Inceputul celui de-al doilea an scolar in pandemie poate fi solicitant. Legat de acesta situatie particulara, se intampla adesea sa vedem in cabinet copii si adolescenti care urmeaza sa termine un ciclu de invatamant. De multe ori nu au nici cea mai vaga idee despre ce urmeaza si care sunt pasii necesari. Putem incepe cu 2 lucuri:
- informatii (pentru ca trebuie sa stie pentru ce muncesc)
- responsabilizare (pentru ca munca si rezultatele sunt ale lor, nu doar ale parintilor).
Pentru elevii de clasa a VIII-a consider ca sunt necesare urmatoarele:
- sa aiba un top al liceelor catre care isi doresc sa se indrepte. Trebuie sa reflecte dorintele copilului mai mult decat ale parintilor; sa tina cont de o evaluare cat mai corecta a resurselor cognitive si abilitatilor practice. Este de preferat asa pentru a nu ajunge in situatii de anxietate marcata sau chiar refuz scolar.
- sa stie ultima medie cu care s-a intrat la profilul la care isi doresc si ei sa mearga
- sa stie cum se calculeaza media de admitere la liceu (si daca sunt necesare alte lucruri). Exemplu: adolescent care a ratat admiterea la liceul de arta pentru ca nu a stiut ca e necesar sa sustina o proba de aptitudini. Asta chiar daca talentul lui la desen este exceptional.
Plecand de la aceste informatii (obtinute cu ajutorul parintilor), negociem cu ei un program in directia atingerii obiectivului propus.
Scoala in pandemie pentru elevii de la cls a XII-a
Este la fel de important sa aiba un top al facultatilor si sa stie ce presupune admiterea (examen sau depunere dosar). Ei trebuie sa inteleaga in primul rand ce va presupune domeniul lor de munca dupa cei 3-6 ani de facultate. Asa ca poate gasim in cercul de prieteni/cunoscuti pe cineva care sa-i ofere o imagine asupra domeniului in care isi doreste sa activeze. Au nevoie sa-si stabileasca un scop si o directie care sa fie ale lor. Este necesara pentru a putea sustine munca necesara atingerii scopului si pentru ca activitatea lor ulterioara sa le ofere implinire.
Despre autor…
“Mi-am petrecut mare parte din ultimele luni in cabinet, timp in care am vazut zeci de copii si parinti. De fiecare data am primit intrebari despre scoala.
Dintre parintii pe care i-am intalnit, multi erau nerabdatori cu privirea la reluare cursurilor scolare de catre copii, unii si-ar dori sa-i trimita la scoala, dar se tem de riscul imbolnavirii.
La aceste ingrijorari ale parintilor cu privire la asigurarea sanatatii copiilor si a accesului nediscriminatoriu la cursuri, adaug preocuparea mea ca aceasta perioada va duce la un decalaj si mai mare intre copiii care provin din medii sociale defavorizate si cei ai caror familii isi permit sa suplineasca oferind ajutor si explicatii la teme sau meditatii. Decalajul acesta va fi evident in scurt timp la rezultatele obtinute la examenele nationale si pe termen mai lung, la integrarea pe piata muncii.
Sunt multe intrebari si putine raspunsuri din partea autoritatilor. Ii las pe cei care se pricep mai bine la norme si implementare sa vorbeasca despre aceste aspecte, iar pe parcursul acestei serii de articole vreau sa aduc in atentie un lucru foarte important din perspectiva mea de specialist – sanatatea mintala a copiilor – si ce putem face in acest sens.”
CITESTE MAI DEPARTE