Probleme privind furnizarea de servicii de sanatate mintala
Consiliului National pentru Bunastare a realizat un studiu in 2018 in care mentionat ca 38% dintre americarii care solicita ingrijire au trebuit sa astepte mai mult de o saptamana pentru a accesa servicii de sanatate mintala. 46% dintre persoane au spus, de asemenea, ca drumul pana la o clinica sau un spital de specialitate a durat mai mult de o ora dus-intors pentru a solicita tratament.
O astfel de problema o putem observa si un Europa unde timpul de asteptare pentru a avea acces la servicii medicale complete este foarte mare.
⟶ In Austria, exista liste de asteptare pentru anumite examinari medicale specifice sau tipuri specifice de interventii chirurgicale in spitalele publice.
⟶ In Belgia nu exista timp de asteptare pentru medicii de familie, dar pacientii trebuie sa astepte ceva timp pentru anumiti medici specialisti (in special pentru asistenta medicala mintala).
⟶ In Cipru, listele lungi de asteptare si lipsa transparentei sunt evidentiate ca fiind cea mai grava problema care afecteaza sistemul in prezent. In anii de criza, cand si mai multi oameni au apelat la sectorul public, problema s-a inrautatit si listele de așteptare au crescut si mai mult. Anumite operatii de inlocuire a membrelor sunt intarziate cu 30 de luni, operatii de cataracta cu 15 luni.
⟶ In Estonia, jumatate dintre pacienti nu pot accesa serviciile in timpul maxim de asteptare specificat.
⟶ In Germania, asociatiile medicilor legali din asigurarile de sanatate (Kassenärztliche Vereinigungen) sunt obligate sa stabileasca puncte de serviciu, unde pacientii pot solicita o programare de specialitate intr-un interval de timp adecvat. Cu toate acestea, s-a raportat ca centrele de servicii de programare nu erau intotdeauna disponibile in practica.
⟶ In Irlanda, in 2015, 10% dintre pacienti au trebuit sa astepte mai mult de un an pentru a obtine primul acces la serviciile de ambulatoriu din spitale.
⟶ In Letonia, timpul de asteptare pentru serviciile de sanatate ambulatorie fluctueaza intre 20 de zile si 680 de zile.
⟶ In Portugalia, in 2016, aproximativ 28% din programarile medicale au avut loc peste timpul maxim de raspuns garantat. Conformitatea cu timpul maxim de asteptare s-a imbunatatit substantial intre 2010 si 2016.
⟶ In Suedia, in ciuda timpului maxim de asteptare garantat, aproximativ 25% dintre pacientii aflati in ingrijire de specialitate au in prezent timpi de asteptare de peste 90 de zile. (Sursa: rapoarte de țară ESPN)
Fiecare om in parte are dreptul de a accesa mereu servicii de sanatate mintala de calitate, acesta este un drept fundamental proclamat de Stalpul de Drepturi Sociale Europene. Acest lucru inseamna ca sistemul de sanatate trebuie sa fie eficient pentru fiecare persoana in parte:
Costurile nu ar trebui sa impiedice oamenii sa primeasca asistenta medicala de care au nevoie. Bugetele limitate pentru serviciile de sanatate si cotele cu privire la numarul de servicii care trebuie prestate au condus la deficitele acumulate ale institutiilor de asistenta medicala, reduceri in furnizarea de servicii si subinvestitii in infrastructura si tehnologii de sanatate (de exemplu: Bulgaria, Cipru, Estonia, Spania, Croatia, Irlanda, Laltvia, Polonia, Romania, Serbia).
Suntem intr-o criza a accesului la ingrijire, cererea de ingrijire depaseste oferta de forta de munca la nivel national. Diferite comunitati defavorizate sunt afectate de aceasta lipsa de acces la servicii de sanatate mintala.
In multiple tari exista aceasi problemele, sistemul este atat de coplesit incat pacientii trebuie sa astepte luni de zile pentru a accesa suport din partea unui specialist.
Trebuie sa luam in considerarea aparitia pandemiei care a dus, de asemenea, la un dezechilibru si incertitudine in ceea ce priveste o astfel de situatie fara precendent pana acum. Atat zonele rurarle unde exista putini practicieni de santate mintala cat si cele urbane au fost coplesite de pandemie. Aceasta situatie poate fi descurajanta pentru familii, deoarece atunci cand apeleaza la ingrijire, nu sunt chemati inapoi, sau nu stiu la cine pot apela care este disponbil rapid sa raspunda solicitarilor lor.
Potrivit Academiei Americane de Pediatrie, 1 din 5 copii sau adolescenti din SUA au o boala mentala diagnosticabila care necesită o forma de interventie sau tratament.
Situatia s-a agravat in timpul pandemiei care a a introdus noi factori de stres pe un termen indelungat in viata multor familii. Fie ca discutam de factorilor de stres ai scolii la domiciliu, a factorilor de stres suplimentari pentru ingrijitorii care incearca sa se adapteze la un nou normal, pierderilor socio-economice din timpul pandemiei, situatia a marit si accentuat vulnerabilitatile existente in sanatatea mintala. Izolarea care rezulta din aceasta schimbare creste drastic riscul de depresie si anxietate
Copiii nu au mai avut consilieri școlari, profesori sau antrenori la dispoziția lor ca sistem de sprijin.
Potrivit Centrelor pentru Controlul si Prevenirea Bolilor, vizitele legate de sanatate mintala pentru copiii cu varsta cuprinsă intre 5 și 11 si 12 până la 17 ani au crescut cu 24% si, respectiv, 31% (SUA).
Este important de mentionat ca inainte de inceputul pandemiei, diagnosticele de depresie si anxietate pentru copii au crescut – procentul copiilor cu varste cuprinse intre 6 si 17 ani diagnosticati cu anxietate sau depresie au crescut de la 5,4% in 2003 la 8,4% in 2012.5
Telehealth reprezinta utilizarea informatiilor digitale si a tehnologiilor de comunicare, cum ar fi computerele si dispozitivele mobile, pentru a accesa serviciile de ingrijire a sanatatii de la distanta.
Aceasta modalitate permite accesarea rapida a servicilor de sanatate mintala si nu numai, in locuri insuficient acoperite de astfel de furnizori.
Telehealth a fost o linie de salvare pentru atat de multi in timpul pandemiei, incat furnizorii inteleg acum ca pot oferi ingrijire de inalta calitate prin aceasta metodologie.
Pandemia a “fortat” ca aceasta metoda sa fie folosita pentru a raspunde necesitatilor rapide in ceea ce priveste sanatatea. Suportul pe care oamenii l-au primit prin intermediul sedintelor online a fost vital pentru a mentine o continuitate a tratamentului pe care il urmau. Daca acesta era intrerupt, problemele initiale se agravau si apareau alte potentiale complicatii.
Multi dintre oamenii sunt familiarizati in a folosii tehnologia online. Este important ca cei care furnizeaza servicii de sanatate sa se asigure ca ofera cele mai bune practici. Programarile trebuie sa functioneze aproape ca o vizita standard.
Pe masura ce evoluam, Telehealth va juca un rol mult mai semnificativ In viitor. Insa, trebuie sa ne gandim la modalitati creative de a insera astfel de servicii mai uosr si a raspunde nevoilor oamenilor. Cel mai important lucru pe care practicienii si organizatiile de ingrijire a sanatatii il pot face acum este sa continue sa se gandeasca la modalitati de a spori accesul la aceste servicii.
Inceputul celui de-al doilea an scolar in pandemie
Anxietatea copiilor in pandemie
Cum depasim impactul emotional al pandemiei
Medic Primar Psihiatru
Psihoterapeut cu peste 15 ani de experienta (peste 10.000 de ore de lucru cu clientii), cu formare in Analiza Tranzactionala
Experienta si interes profesional in psihoterapia persoanelor care sufera de tulburare bipolara si tulburare de personalitate borderline
Fondator al Retelei de Clinici Private Hope
Presedinte al Asociatiei de Terapie Dialectic-Comportamentala
Trainer DBT